Crossovers kennen succes om uiteenlopende redenen. De ene valt voor de hoge zithouding, de andere roemt ze - hoewel vaak onterecht - om hun uitgebreidere bescherming van de inzittenden. Misschien vindt jij ze gewoon lekker stoer staan, te midden van de grijze zee bedrijfswagens-uit-een-dozijn. Hoe dan ook, feit is dat Nissan er niet in sloeg om haar klassiek wapenarsenaal - in de vorm van de Primera en Almera - voldoende sex-appeal mee te geven om de neerwaartse Europese verkoopsspiraal die het merk bij het begin van dit millennium ervoer, een halt toe te roepen. Moeilijke tijden vragen om drastische ingrepen, en kijk: met de Qashqai speelde het merk het wél klaar om het tij te doen keren. Dat de Nissan langs de buitenzijde een erg doordacht lijnenspel werd aangemeten, bleek nog eens toen de facelift van enkele jaren terug niet meer om het lijf moest hebben dan wat agressievere lichtblokken en een hertekende grille, om de Qashqai vooraan in het peloton te houden. Opzij veranderde zelfs helemaal niets, en achteraan bleven de aanpassingen eveneens beperkt en zijn ze enkel merkbaar ter hoogte van de lichtblokken, die een beetje meer liefde kregen van het ontwerpteam.
De stoere Nissan blijft vooralsnog het midden houden tussen de bepaald niet sexy rechtoe-rechtaan doosvorm van een X-Trail, en de sierlijke welvingen van een sportieve break. Die insteek blijft tot nader order dus voldoende kopers overtuigen. Kies je voor de 20cm langere +2 variant, dan ga je voor een net wat minder uitgebalanceerd koetswerk, maar wel voor 2 extra zitjes. Die bevinden zich helemaal achteraan en worden, wanneer ze niet nodig zijn, netjes in de koffervloer ingeklapt. Omdat alle stoelen individueel neer kunnen geplooid worden, kan je het beschikbare koffervolume laten variëren van 130 tot en met 1.520 liter. Lang niet kwaad en bij momenten zelfs bijzonder handig, te meer daar de Nissan met een lengte van 4,54m, een breedte van 1,78m en een hoogte 1,65m geenszins buiten de lijntjes kleurt. De wat minder agiel ogende, maar dus best wel een pak ruimere koets van de +2 valt met een meerprijs tussen de €1.500 en €2.500 (afhankelijk van uitvoering) dus zeker te overwegen.