Na zeven vette volgen zeven magere jaren. En als je die doorkomt, begint het proces met een beetje geluk weer van voren af aan. Het Bijbelse gezegde illustreert mooi hoe het Nissan begin de jaren negentig erg voor de wind ging, om bij het aanbreken van het nieuwe millennium te moeten vaststellen dat het vet stilaan van de soep was. Maar kijk, midden vorig decennium rolde het merk een compacte SUV naar buiten ter vervanging van een paar sterkhouders uit de traditionele vloot. De Qashqai kwam, zag en overwon.
Het winnen lijkt de Nissan ondertussen nog steeds niet te zijn verleerd. Hoe? Niet met een nieuw koetswerkontwerp, want dat is na de facelift van enkele jaren terug nog steeds hetzelfde. De referentie in het segment poogt de verworven koppositie te behouden op een andere manier: met een nieuwe krachtbron. De 2.0 dCi mag stilaan plaats maken voor een kleinere, zuinigere maar even gretige 1.6. De vierpitter krijgt dan wel 20pk minder mee, hij behoudt wel het puike koppel van 320Nm en dat blijkt te volstaan om zelfs de verlengde +2 met vier (niet voltijds) aangedreven wielen kwiek genoeg door het verkeer te loodsen. En het belangrijkste volgt nog: de nieuwe krachtbron is ook een pak zuiniger natuurlijk. Niet alleen op papier trouwens, want het opgegeven gemiddelde verbruik van 5,7l/100km wisten we tot op minder dan een litertje meer aardig te benaderen. Met een CO2 uitstoot van 149gr/km zit het fiscaal ook best snor.
Ons testmodel, een +2 versie met 2 extra zitjes, tovert maximaal zeven zitplaatsen tevoorschijn en ziet zijn stouwvolume varieren tussen 130 en 1.520 liter. Binnenin vertaalt zich dat in een ruim en overzichtelijk interieur. In tegenstelling tot het uitwendig lijnenspel, komt de binneninrichting wat banaler over en hadden enkele zaken beter ook wat meer aandacht van het opfrissingsteam gekregen. Met name het zitmeubilair vooraan, de materiaalkeuze en de inplanting van het navigatiesysteem lieten ons eerder koud dan warm. De goedkoopste Qashqai+2 2WD met de nieuwe 1.6 dCi onder de kap, heet Tekna en start aan € 28.120, waarbij klimaatregeling (twee zones), een snelheidsregelaar en ESP alvast worden bijgeleverd. De Urban Edition moet € 29.170 kosten en heeft vooral het navigatiesysteem standaard. Onze Executive, die in de uitgebreide fotospecial poseert, schuift € 31.120; voor de vierwielaandrijving komt daar nog eens €2.000 bij. Lichtgrijs of zwart leder, xenon kijkers en een Bose luidsprekers zijn dan standaard.