De 1.6 GDI waarmee onze C'eed is uitgerust, genereert 135 bruikbare paardenkrachten die via een automaat met dubbele koppeling aan de voorwielen worden doorgegeven. Een manuele zesbak is eveneens verkrijgbaar, en deze knijpt zelfs zeven tienden van de honderdspurt af die anders 10,8 seconden bedraagt. Niet de snelste dus, die automaat, maar hij schakelt wel logisch en discreet. Met een topsnelheid van 195km/u, een CO2 uitstoot van 140g/km en een normverbruik van 6,1l/100km is ook het overige cijfermateriaal op de technische steekkaart gewoon doorsnee, zonder meer. In de praktijk blijkt de aandrijflijn goed te passen bij het weliswaar dynamische, doch niet nadrukkelijk sportieve aura dat over de C'eed hangt. Wij hadden aan een weinig verschroeiend tempo een dikke acht liter nodig om 100 kilometer af te malen, wat flink meer is dan opgegeven. Maar dat verrast ons niet, want wel meer Kia's durven met een twijfelachtig optimistisch normverbruik te pochen. Voor wat het waard is: de fiscus houdt alleen rekening met wat de papieren vertellen.
De bodemplaat van de Cee'd is grotendeels gelijk aan die van z'n voorganger. Dat betekent dat de voortrein een McPherson architectuur heeft en de achtertrein profiteert van een complexere multilink-achteras. Op papier kan dat eigenlijk niet stuk, maar om nu te zeggen dat de C'eed in het echte leven vol de strijd aan kan gaan met een Ford Focus bijvoorbeeld, dat is dan weer te hoog gegrepen. Het onderstel staat eerder zacht afgesteld maar verteert onregelmatigheden in de ondergrond verre van rimpelloos, wat een eerder bokkerig rijgedrag oplevert. Ook de elektrische stuurbekrachtiging mag van ons nog eens gaan herbronnen. Stuurgevoel is er niet, de rechtuitstand staat nog steeds onnodig nerveus afgesteld om comfortabel te zijn op de autosnelweg. De drie bekrachtigingstanden, van bijzonder zacht tot eerder stug, helpen de boel niet vooruit en variëren alleen maar de hoeveelheid spierkracht die je moet uitoefenen op het stuurwiel. Zitten we nu te vitten? Misschien wel een beetje. Sportiviteit zit duidelijk niet in deze C'eed zijn genen, alhoewel de brochure je misschien anders wil doen geloven. Als je met die verkoopstruuk vrede hebt genomen, valt er met de nieuwe Koreaan prima te leven.