We overdrijven geenszins als we stellen dat de nieuwe C'eed zich met z'n strak gelijnde koets zonder scrupules mag parkeren naast de populairste verleiders van het segment. De Kia werd niet alleen voor, maar ook in Europa ontworpen (en zelfs gebouwd), wat meteen verklaart dat ook het interieur gelijke tred kan houden met de concurrenten. Door op strategische plaatsen gebruik te maken van zacht aanvoelende materialen en voor de informatie-overdacht duidelijk goed naar het werk van een constructeur uit Ingolstadt te hebben gekeken, zetten de Koreanen een stijlvol en bij momenten zelfs superieure binnenkant neer.
De centraal geplaatste snelheidsmeter bijvoorbeeld lijkt analoog, maar is volledig digitaal. Hij werd met zoveel zorg ontworpen, dat je amper verschil ziet met de analoge wijzerplaten die er meteen links en rechts van staan. Knap vakwerk. Ook met de geluidsinstallatie, het navigatiesysteem en de iPod integratie waren we bijzonder opgezet. Eén minpunt toch: op onze topversie zitten zowat alle mogelijke snufjes die je op een hedendaagse gezinswagen zou kunnen indenken, en dat zorgt voor een overdaad aan knopjes en functies. Zetelverwarming, stuurverwarming, mp3-connectiviteit, geïntegreerde navigatie, een geavanceerde boordcomputer, Bluetooth ... het is er allemaal. Anderzijds staan op het stuurwiel alleen al 14 knopjes. Dat wordt even instuderen vooraleer je alles weet staan.
Het zitmeubilair steunt uitstekend en is zeker met het Luxe pakket aangevinkt, in alleraardigst leder afgewerkt. Enkel de ruggesteun vonden we een tikkeltje te hard aanvoelen voor de lange baan. Zoals reeds gesteld is het plaatsaanbod prima voor elkaar, en helpt de bestuurderszetel je zelfs met in- en uitstappen door volautomatisch naar achteren te schuiven - weeral, als je voor het Luxepakket hebt geopteerd. Erg attent, maar niet zo fijn voor de meer opgeschoten achterpassagier. Gelukkig heeft die, eens gezeten, geen reden tot klagen achteraan.