Achter elk groot man staat een sterke vrouw. Of omgekeerd natuurlijk, daar willen we niet moeilijk over doen. Of je Kia nu als de grote man beschouwd en de C'eed als de sterke vrouw of vice versa maakt weinig uit; de vergelijking van deze relatie met het bekende gezegde gaat alleszins wel op. In 2007 lanceerde het Koreaanse merk de eerste generatie van deze C-segmenter. Dankzij z'n opvallend Europese insteek enerzijds en de overdraagbare garantie van zeven jaar anderzijds, was het nieuwe model verantwoordelijk voor de steile groei waarmee het merk in ijltempo een plaats opeiste in het fel bevochte Europese autolandschap. Sinds z'n lancering gingen al meer dan 430.000 exemplaren naar een nieuwe eigenaar, en in zijn zog ontstond een hele rits al even Europees gelijnde modellen, zoals de Picanto, Rio, Venga en Sportage. Anno 2012 mag generatie twee de staatsgreep verder doorzetten. In ons land wil Kia er nog dit jaar zo'n 2.000 van slijten. En 5.000 volgend jaar, als ook de break en driedeurs het gamma zijn komen versterken.
Auto's in het C-segment worden bij voorkeur met een dieselmotor besteld, en die kan je in de C'eed krijgen in de vorm van een 1.4 met 90pk of een 1.6 met 110, dan wel 128pk. Die laatste legden we al bij de eerste kennismaking over de knie, en de minder performante variant van de meest volumineuze zelfontbrander staat binnenkort alvast ingepland voor een grote overhoring. Omdat ook op benzine lopende wagens tegenwoordig weer op wat meer liefde kunnen rekenen bij het koperspubliek, gaan we vandaag dieper in op de 1.6 GDI met 135pk. Die topversie is voor de gelegenheid gekoppeld aan Kia's nieuwe zestrapsautomaat met dubbele koppeling, maar is evengoed met een manuele zesbak verkrijgbaar. Je kan ook een 100pk sterke 1.4 bestellen voor € 16.490. Dan weet je meteen hoeveel de instapversie moet kosten.