Het gaat hard voor Kia en zijn halfzus Hyundai. Het een na het ander geslaagd model rolt van de band, en de concurrentie zal het geweten hebben. Ofschoon de Koreanen niet langer teren op een bodemprijs om hun producten aan de koper te slijten, helpen de zeven jaar overdraagbare garantie en de door de Duitser Peter Schreyer geïntroduceerde, en bovenal erg geslaagde tekenstijl het merk om zelfs in een woelig autojaar als 2011 bijkomend Europees aandeel te verwerven.
We kijken naar de nieuwe C'eed, en begrijpen meteen waarom. De Koreaan werd langer, smaller en lager, maar zag tegelijkertijd z'n spoorbreedte toenemen en ziet er door die ingrepen weer een pak dynamischer uit. De wielbasis veranderde niet, maar het interieur werd wel ruimer en huisvest nu probleemloos vier volwassenen. Ook de koffer zag zijn volume toenemen tot 380 liter en kan door de achterzetels plat te leggen, een volledig vlakke laadvloer aanbieden die tot 1.318 liter kwijt kan. Het interieur werd niet alleen ruimer, maar ook stijlvoller en hoogwaardiger. De Europese - zeg maar Duitse - insteek is nooit ver weg, de tellerpartij van een heel hoog niveau en het zitcomfort bovengemiddeld. Enkel op ergonomisch vlak schemert de Aziatische origine nog wat door. Het is niet omdat je zowat alle denkbare snufjes aan kan bieden, dat je voor elk van die zaken ook een apart knopje moet bedenken.
Ook de motoren temperen de ambitie niet, want die dekken de kern van de markt af. De kleinste diesel heeft een longinhoud van 1,4 liter en houdt 90pk achter de hand. Hij is de jouwe vanaf € 18.290. De zestienhonderd is er in vermogensversies met 110 of 128pk. Die laatste onderwierpen we trouwens al eerder aan een grondige test. Omdat ook op benzine lopende wagens tegenwoordig weer op wat meer liefde kunnen rekenen bij het koperspubliek, gaan we vandaag dieper in op de 1.6 GDI met 135pk. Die topversie is voor de gelegenheid gekoppeld aan Kia's nieuwe zestrapsautomaat met dubbele koppeling, maar is evengoed met een manuele zesbak verkrijgbaar. Je kan ook de instapper van de bende bestellen: de 100pk sterke 1.4 verwisselt van eigenaar voor € 16.490. Echt verschroeiende cijfers kan geen enkel van die blokken voorleggen, en dat is misschien maar goed ook. Het op papier veelbelovende onderstel blijkt in de praktijk wat tegen te vallen met een gevoelloos stuurgevoel en een hekel aan oneffenheden in het wegdek. Misschien waren onze verwachtingen terzake gewoon wat te hoog gespannen. En Kia moet het zo bekijken: er is toch nog iets waar werk aan is, terwijl de C'eed op zo goed als alle andere vlakken de gelijkaardig geprijsde concurrentie haast probleemloos overklast.