We suggereerden al eerder dat BMW met deze facelift alweer een beetje minder hard haar best doet om de X1 te profileren als een capabele machine op het onverhard. Laten we aan dat aspect dan ook verder geen woorden vuil maken. De X1 sluit met z'n rijgedrag nog het meeste aan bij de 3-Reeks waarvan hij is afgeleid, ware het dan dat die eerste omwille van optische redenen wat hoger op de veren staat, met een wat makkelijker overhangende koets in de bochten tot gevolg. Je kan opteren voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving: bij die laatste varieert het vermogen dat de voorwielen te verwerken krijgen. Een gestuurde meerschijvenkoppeling serveert de voorwielen extra trekkracht als dat nodig blijkt. Standaard is 70% van het koppel voor de achteras; het weggedrag neigt dan ook sterk naar dat van een achterwielaandrijver. Zowel de zwaarste benzinemotor (28i) als dieselmotor (25d) zijn altijd met xDrive uitgerust.
De ophanging, stuurinrichting en versnellingsbak (ja, ook de handgeschakelde) kregen allemaal een specifieke afstelling. De X1 verteert putten en bulten met meer gemak dan de 3-Reeks, maar echt soepel willen we het onderstel niet noemen. Ook was dit wat moeilijk meetbaar tijdens deze test, aangezien de wegen - net zoals bijna overal op dit continent - er te München een pak beter bijliggen als bij ons. De X1 heeft nog wel een hydraulisch bekrachtigd stuur (in tegenstelling tot de almaar vaker gebruikte elektrische bekrachtiging) en die is bijzonder communicatief.
Het grootste nieuws zit hem in de stuk voor stuk zuiniger geworden motoren, met dank aan de EfficientDynamics-technologie die voortaan volledig wordt geïntegreerd. Zo krijgen de meeste motorisaties van het huis start/stop, remenergierecuperatie en meer dergelijk groen spul mee. De Eco Pro modus is eveneens voor het eerst in dit model als optie leverbaar. Die zorgt ervoor dat alle donkergroene truukjes hun beste beentje voor zetten, terwijl niet noodzakelijke systemen worden afgekoppeld en de gasrespons slaapdronken wordt gemaakt. Op de sDrive 20d EfficientDynamics leveren die ingrepen een normverbruik van 4,5l/100km op, en een ongezien lage COâ‚‚ uitstoot van 119gr/km. Dat is een zuinigheidsrecord in dit SUV-segment. De nieuwe topdiesel en tevens ons testonderwerp, is de 25d xDrive. Deze staat garant voor een piekvermogen van 218pk en (optioneel) gekoppeld aan een achttrapsautomaat met dubbele koppeling jaagt die de tellernaald naar de honderd in minder dan 7 seconden. Het blok betreft de gekende tweeliter diesel, voor de gelegenheid gevoed door twee turbo's die elk een stuk van het toerental voor hun rekening nemen. We ervoeren de aandrijflijn als bijzonder meegaand, discreet opererend en erg aangenaam klinkend. Op papier spuwt de zelfontbrander gemiddeld 145g COâ‚‚/km in de atmosfeer en heeft hij genoeg aan 5,5 liter/100km.