BMW's X-man(netje) wordt voortaan ook in China geproduceerd, meer bepaald in de nieuwe fabriek van Tiexi in de provincie Shenyang. De aldaar gebouwde exemplaren zijn niet voor de export bedoeld maar worden gewoon in China verdeeld. X1's voor elders komen nog uit Duitsland, waardoor elke vrees dat de kwaliteitsbeleving achteruit zou kunnen gaan, per definitie ongegrond is. Binnenin mogen de Beiers dan misschien niet zo homogeen als de concurrentie uit Ingolstadt in elkaar geknutseld zijn; het interieur is piekfijn afgewerkt en de verschillende stofferingen etaleren moeiteloos hun nobele afkomst. Zoals steeds zit de bestuurder in een BMW-stoel voortreffelijk en liggen alle bedieningsinstrumenten logisch gespreid en binnen handbereik. Omdat het ruimteaanbod zowat identiek is aan dat van de Drie, kan je ook achteraan volwassenen kwijt voor kortere ritten. Al zitten die dan niet zo ruim als in een X3 natuurlijk.
De aanpassingen ten opzichte van de eerste editie blijven eerder beperkt. Jammer genoeg werd het "black panel" instrumentenbord niet overgeheveld vanuit de nieuwe 3 bijvoorbeeld, doch werden wel enkele andere details bijgeschaafd. Zo worden de ventilatiemonden omgord door randen in pianolak, werd de middenconsole wat meer in de richting van de bestuurder gedraaid en staan er meer items op de lijst van de standaarduitrusting. Dat laatste lees je goed: BMW monteert voortaan altijd Servotronic, een multifunctioneel stuur, de armsteun vooraan en automatische klimaatregeling op elk model. Niet dat de optielijst er daarom korter op wordt. De Duitsers blijven belang hechten aan verregaande personaliseringsmogelijkheden. Die filosofie drijft enerzijds het prijskaartje schrikwekkend snel op als je wat te gretig aan het kiezen gaat, maar laat anderzijds ook toe om de X1 bijzonder rijkelijk uit te rusten, zonder dat je een zware motor hoeft te laten monteren. In de huidige tijdsgeest - en vooral - politiek, lijkt ons dat niet slecht bekeken.
De relatief beperkte wagenhoogte van de X1 heeft als voordeel dat je geen breuk hoeft te heffen als je wat in de koffer kwijt wil. De laaddrempel is nauwelijks hoger dan die van een conventionele auto. En met 420l is het volume (met inbegrip van de bergvakken onder de koffervloer) respectabel. De achterbank kan plat in drie delen (40/20/40) wat ruwweg overeenkomt met de drie zitplaatsen. Je kan daardoor de middelste opening ook als skiluik gebruiken. Met alle zitmeubilair in hun meest nederige positie past er tot 1.350l in.