Toen Peugeot in 1983 de 205 in de etalage stelde, hadden ze wellicht niet verwacht hoe belangrijk het dappere wagentje voor het merk zou worden. Sinds het ontstaan is de tweehonderd reeks zowat uitgegroeid tot Peugeot's handelsmerk én verkooptopper. Zowel de 205 als de 206 behoren met respectievelijk 5,3 en 7,8 miljoen exemplaren tot de best verkochte auto's ooit. Met een ietwat gewaagde - en vooral grotere en zwaardere - 207 dachten de Fransen op hetzelfde elan door te kunnen gaan, maar dat draaide even anders uit. Verder dan 2,4 miljoen stuks kwam het model in zes jaar niet. Voor menig andere autoproducent is dat nog altijd een omzet om van te dromen; maar niet voor Peugeot, dat in het B-segment niet beter wist dan altijd de finale te mogen spelen. In een segment dan nog dat niet alleen garant staat voor 30% van de autoverkoop in Europa, maar dat ook het aantal concurrenten quasi zag verdubbelden in de afgelopen tien jaar. Om maar te zeggen: Peugeot was niet zo in zijn nopjes met de resultaten van de 207. En zodoende werden alle zeilen bijgezet om een nieuwe 206 te ontwikkelen: de 208.
De benjamin van de lijn heeft de nieuwe 1.0 driecilinder (68 pk) onderin en staat € 12.480 geprijsd. Hij moet het opnemen tegen een sterk veld directe concurrenten, die één voor één starten in de prijsvork van € 12.350 tot € 13.700. Een niet-exhaustief lijstje: de Renault Clio en Citroën C3 bieden weerwerk uit eigen land. De VW Polo, Ford Fiesta en Opel Corsa zijn eveneens vaste leveranciers in het segment. Bij de achtervolgers onthouden we de charme van de Lancia Ypsilon en de democratische prijs van de Fiat Punto. Maar ook de Aziaten praten een duchtig woordje mee, of wat dacht je van de trouwe Toyota Yaris, de knappe Hyundai i20, de eigenwijze Chevrolet Aveo en natuurlijk ook Kia's strak gelijnde Venga ... En dan zijn we nog niet eens halfweg het aanbod. Krijgt de 208 het moeilijk in dat op scherp gesteld gezelschap? Maar één manier om daar achter te komen.