De koets van de 208 is geboetseerd naar dat van vlaggenschip 508, dat op zijn beurt is ontsprongen uit de SR1 Concept. Weg met de gapende radiatormonden en buitenmaats opgeblazen lichtblokken dus. Grote, gladde, glanzende oppervlakken die bij een overdaad aan strijklicht zich van hun beste kant laten zien, maken het koetswerk erg zuiver en laten de 208 duurder overkomen dan hij is. Medeplichtigen zijn de trapeziumvormige spoilerlip, het vooruit springend radiatorrooster en opvallend veel chroom opsmuk. De verfrissend getekende lichtblokken zetten vrij dicht tegen de aslijn van het radiatorrooster aan en lopen over de flanken spits toe naar de A-zuil. Peugeot heeft het graag over het led-signatuur met de instulping naar de motorkap, wat de auto onbetwistbaar een persoonlijke toets verleent en zeer geslaagd oogt, maar wel pas op het hoogste uitrustingsniveau Allure verschijnt. Wie lager mikt, kan het ledpakket bijbestellen als optie (led-dagrijlichten, -plafondverlichting en -sfeerlicht) tegen een aanvaardbare € 350.
De 208 verschijnt met 3- en 5-deurs hatchback koetswerk. Hij wordt 2cm smaller, 1cm lager en vooral 7cm korter dan zijn voorganger. Zo komt het dat hij met een totale lengte van 3,96m zo onder de 4m grens duikt. Zonder evenwel aan de wielbasis van de 207 te raken, neemt de beenruimte achteraan met 5cm toe en biedt de 208 op de koop toe 15 liter meer kofferruimte. Met de achterzetels rechtop slikt de koffer voortaan 311 liter onder de hoedenplank; met de zetels neer kom je op 1.152 liter uit. Dat is zonder meer een flinke prestatie, die deels te verklaren valt door de compactere rugleuningen van de voorste zetels en anderzijds te danken is aan een algemene optimalisering van het interieur. Daarnaast sprongen de Fransen slimmer om met de rol geluidsisolatie, waarbij ze vooral trachtten het probleem aan te pakken bij de bron, en niet bij het oor van de inzittende. Eén voor één operaties die niet alleen de verhouding ruimte versus compactheid ten goede komt, maar ook positieve gevolgen heeft voor het gewicht. De Peugeot 208 gaat door z'n dieet met 110kg minder gewicht dan zijn voorganger door het leven. En dat is zeker toe te juichen, temeer daar de 207 bijna 200kg aandikte in vergelijking met de 206.