De Peugeot 207 was geen onaardige auto. Maar kennelijk was de opvolger van de iconische 205 en als zoete broodjes verkopende 206 niet opgewassen tegen de gestage groei aan vissen in de vijver. Die rol dichten we de 208 wel toe. Het verleiden start meteen al vanaf de buitenzijde, om vervolgens de aandacht vast te houden in het interieur. Kijk naar die nieuwe Française en geniet van de originele lichtblokken voor- en achteraan, doordacht ingepland in het nieuwe, frisse familiefront dat mooi aansluit bij dat van de elegante 508. Streel de knappe welvingen in de flanken, die zonder overdaad worden geaccentueerd met een vleugje chroom. Stap in en ontdek een grotere binnenruimte, mooiere materialen, een handig aanraakscherm dat komaf maakt met de ergonomische kwelduivels en een complete, knap uitgewerkte boordplank die nu boven, in plaats van achter het kleine stuurtje post mag vatten. Er rijden wel meer koket aangeklede exemplaren rond in het B-segment, maar deze 208 draait vandaag ongetwijfeld het meeste hoofden.
Eens gelokt, hielden we ons hart stevig vast als we de rijeigenschappen en het rijplezier gingen evalueren. Onze op papier ondermaatse 1.4 e-HDi levert niet alleen amper 68pk en heeft dik 16 (!) seconden nodig om naar 100km/u te versnellen, maar werd tot overmaat van ramp uitgehuwelijkt aan de beruchte gepiloteerde versnellingsbak om tot een bijzonder lage uitstoot van 87g CO2/km te komen. Maar noch de schakelrobot - die nog steeds trager schakelt dan wij het manueel kunnen - noch de vierpitter stellen echt teleur zolang je maar realistische eisen stelt. In de dagdagelijkse verkeersstroom weet de combinatie van voldoende wanten, zodat je je heus niet alleen hoeft te troosten aan het spectaculair lage testverbruik van 4,7l/100km. De lichte 208 stuurt bovendien direct en accuraat, dempt en veert adequaat en vindt aldus een mooi compromis tussen rijplezier en -comfort.
Helemaal mooi wordt het als je bekijkt dat de 208 zich al vanaf € 12.480 laat bestellen, zowat evenveel dus als de voornaamste concurrenten. Onze testwagen, de 1.4 e-HDi met BMP vijfbak heb je als driedeurs al vanaf € 15.480. Wij reden de 208 met vijf deuren in z'n middelste uitvoering, waarvoor je € 17.830 dient neer te tellen. Voor de relatief democratisch geprijsde pakketten LED (€ 350), City (€ 500), Zichtbaarheid (€ 250), navigatie (€ 900) moesten we opleggen, net als voor bi-zone klimaatregeling (€ 400), een gigantisch glazen dak met blauwe sfeerverlichting (€ 450) en dubbelgetinte zij- en achterruiten (€ 150). Het totale kostenplaatje van onze testwagen komt uit op een aanvaardbare € 20.830.