We rijden met de 1.4 CDRI Ecodynamics, wat weer een ander woord is voor zuinig(er). De term waarmaken doet men met zaken als lage weerstandsbanden, remenergierecuperatie en het bekende start/stop-systeem. Volgens de autobouwer zou onze 90pk-sterke Venga gecombineerd slechts 4,3l/100km mogen verbruiken, al zit hij daar gauw een goed litertje boven. Uiteindelijk blijven we netjes onder 6l/100km bij normaal gebruik, op zich een mooie score.
Deze vierwieler laat zich niet erg graag verleiden tot kleine spurtjes en hevig bochtenwerk. Gelukkig zijn er voldoende veiligheidssystemen aan boord om de foutjes op te vangen en stelt hij zich vergeeflijk op. Auto's als deze kennen een ruime grijze zone die het anticiperen van gripverlies vergemakkelijkt en de bestuurder een groter speelterrein biedt. Maar reken niet op sportieve allures, de Venga is meer een 'hanger'.
Het vermelden misschien onwaardig, maar we gaan het toch doen: 0 naar 100km/u duurt 14,5 seconden en toppen kan -maar moet niet- bij 167km/u. De krachtbron laat zich iets te vaak opmerken in de luidruchtige zin, maar ook dat kunnen we deze oosterling bijna vergeven. Je moet het gewoon in de juiste context weten te plaatsen; De Venga gaat voor no-nonse personenvervoer met een laag verbruik, veel opslagruimte en een betaalbare aankoopprijs. Meer moet dat niet zijn.