Nu en dan krijgen we een auto in handen die minder bekend in de oren klinkt, en de Kia Venga is er zo eentje. Het model, dat z'n basis deelt met de Hyundai i20 en ix20, bestaat inmiddels bijna 3 jaar en dat is het gros van de automobilisten wellicht ontgaan. Toch ging het in 2009 met de iF Product Design Award en in 2010 met de prestigieuze Red Dot Award aan de haal, niet zomaar de eerste de beste missverkiezingen.
Tegenwoordig komen de Zuid-Koreanen zoals geweten alsmaar beter voor de dag en worden ze niet langer aanzien als de absolute kneusjes van het internationale wagenpark. Dat is ooit anders geweest. Bij de Europese introductie werd er nog lacherig gedaan rond het merk, maar dat was in 1993. Vijf jaar nadien ging men met Hyundai in zee en sindsdien zijn ze niet meer te stoppen. Of de Venga harten verovert is nog een ander paar mouwen, maar dat doen andere mini-MPV's ook niet echt. Onbekend, onbemind? Laten we dat even uitzoeken...
Kia biedt 2 benzine- en 3 dieselmotoren aan. Een 1.4 liter (90pk - vanaf € 13.990) en een 1.6 liter (125pk - vanaf € 17.090) wat de eerste soort betreft, een 1.4 CRDI met 77pk (vanaf € 15.490) of 90pk (vanaf € 17.290) en een 1.6 CRDI (115pk - € 20.590) als het op zelfontbranders aankomt. Uiteraard hangen de prijzen verder af van de gekozen uitrusting. De emissienormen vallen als vanouds in het voordeel van de diesels; De 1.4 CRDI laat een gemiddelde CO2-uitstoot van 114g/km optekenen, zowel met 77 als 90pk, de 1.6 CRDI doet het minder goed door 11 gram meer te doen ontsnappen.