Zoals we in de inleiding al aankaartten heeft Kia het licht pas na verloop van tijd gezien; Het merk had amper een eigen gezicht en kreeg het niet voor mekaar om ons, Europeanen, fris vormgegeven koetsen voor te schotelen. De ommezwaai kwam er pas in 2006, met de intrede van de Duitse ontwerpchef Peter Schreyer.
De man was eerder bij de VW-groep aan het werk en hij drukte z'n stempel op meerdere modellen, waaronder de eerste Audi TT. Bij z'n nieuwe werkgever introduceerde hij de zogeheten 'tijgergrille', die de Kia's van vandaag meer dan ooit op de kaart zet en ze eindelijk herkenbaar maakt. Opvallend zijn de pennetrekken op de flanken en de zwaar vormgegeven lichtblokken voor- en achteraan.
Is de Venga een esthetisch meesterwerk? Neen. Maar dat hoeft ook niet; De auto is zodanig vormgegeven dat de binnenruimte volop benut kan worden, wat al een serieuze expertise vergt. En slecht ziet hij er niet uit, zeker als je het bovenvermelde gegeven in acht neemt. Op de optielijst prijken metaalkleur (€ 400), 16" aluminium velgen (€ 400) en -voor de liefhebbers- een panoramisch open dak (€ 850). Maar dat is het wat de buitenkant betreft.
Nog enkele cijfertjes dan; Het karretje meet 4,07m in de lengte en 1,77m in de breedte, met een wielbasis van 2,62m - verantwoordelijk voor de royale zitplaats achterin. De Venga is 1,6m hoog en dat vertaalt zich dan weer naar extra hoofdruimte en meer laadcapaciteit.