Kia heeft sinds de fusie met Hyundai in 1998 een waar strijdplan voor ogen; Europa moet en zal zwichten en men is goed op weg. Een ruim aanbod aan modellen, met hier en daar een echt buitenbeentje, is niemand meer ontgaan en bovendien worden ze er alsmaar mooier op.
De Venga laat zich niet zo gemakkelijk in een hokje plaatsen, hij komt zowel agressief als gezapig over en nestelt zich in de hoek van de mini-MPV's. Door z'n specifieke vormgeving is de binnenruimte riant en daar profiteert men vooral achterin van. Het laadvlak is in de hoogte verstelbaar, waardoor de kofferruimte in normale configuratie varieert tussen 440 en 570 liter. Met de achterbank neer kan je zelfs op 1.253 liter rekenen. Vooraan is de zitpositie te hoog en kan de ergonomie er nog een tikkeltje op vooruit.
Om de veiligheid te waarborgen wordt hij standaard uitgerust met de courante systemen: ABS, ESP, tractiecontrole en de gebruikelijke lading airbags. Zowel voor- als achteraan zorgen schijfremmen voor de nodige stopkracht.
Onder de kap ligt een 1.4 CRDI die de voorwielen aandrijft via een manuele zesbak. In totaal krijgen we 90pk en 220Nm ter beschikking, goed voor het verplichte sprintje naar 100km/u in 14,5 seconden. Niets om over naar huis te schrijven, maar goed genoeg om de plicht te vervullen. Tijdens de testweek verbruiken we gemiddeld 5,5l/100km, ruim een liter meer dan de constructeursopgave - maar wel netjes binnen de perken. Bekijk de Venga-fotoreeks.