De ideale wagen voor de snelweg, dat is het etiket dat op de A6 kleeft. Helemaal terecht, want zeker met de optionele adaptieve luchtvering (€ 2.392) strijkt de Audi bij hoogst illegale snelheden alle ondergronden vlak. De multilink opstelling voor- en achteraan houden in combinatie met die instelbare luchtvering de koets erg stabiel en tekenen voor een fel verbeterd comfort aan boord, alsof de nationale klaagzang over de staat van 's lands wegdek niet langer relevant is. Het elektrische stuur werkt nauwkeurig en is gezegend met een rustgevende rechtuit stand, maar blijft verstoken van enige emotie, alsof het maar een kwestie van tijd is tot wanneer Audi het ronde ding vervangt door een aanraakgevoelig oppervlak. Dat kan ook niet anders, gezien het legertje rijhulpsystemen en de quattro vierwielaandrijving die de A6 op de rails houden.
En toch hebben de Duitsers ook in het rijdynamisch domein vooruitgang geboekt. Vooral door de neus flink op dieet te zetten, wat toelaat die alsnog relatief kwiek de bocht in te laten sturen. Nodigt de A6 tegenwoordig uit tot enig stuurvertier dan? Het onderstel niet zozeer, maar de potente V6 onder de kap natuurlijk wel. Met een piekvermogen van 313pk en een stevig koppel van 650Nm staat de zes cilinders garant voor een op 250km/u begrensde topsnelheid en een spurtje naar de honderd op de kilometerteller in precies 5,3 seconden. Die krachtontplooiing voltrekt zich behoorlijk discreet in het gedistingeerde interieur, maar kies je er voor om de spierballen ook auditief te laten rollen, weet dan dat Audi ook daar ondertussen een knopje voor heeft ontwikkeld. Of beter: een instelling. Als je de wagen vraagt Dynamisch te zijn, zakt de koets niet alleen een beetje of zet de elektronica de hele boel wat scherper, maar gaat er ook een luidsprekertje in de uitlaatpijp diep aan het gorgelen om de boel al modulerend wat op te vrolijken. Amusant, maar evengoed nep.
Sta je de V6 toe nu en dan z'n talenten te laten demonstreren, dan nog blijft de economische schade beperkt. We sloten onze testweek af met een gemiddeld verbruik van 7,8l/100km, waarbij we probleemloos onder de zeven liter doken bij een aangehouden snelheid van 120km/u. Met dank aan het start/stop systeem en de correct en logisch schakelende automaat met acht verzetten blijft het normverbruik van 6,4l/100km dus nog enigszins in het vizier. Nog indrukwekkender is de opgegeven CO2 uitstoot, die met 169gr CO2/km best meevalt voor een 1,8 ton zware vierwielaangedreven loebas met dik 300pk. Wat meteen verklaart waarom deze potente V6 weldegelijk afname kent in Belgenland.