Als er iemand weet hoe je een binnenauto-inrichting in mekaar moet boksen, is het Audi wel. Met z'n akelig perfecte afwerking, onbetwistbare zakelijkheid en net voldoende ijdelheid fungeren diens interieurs zo'n beetje als lichtbaken voor de mindere merken met ambitie. En als bron van jaloezie voor diens premium evenknieën, dat ook. Wie zich neervlijt in de A6 Avant - of het nu achter het stuur of op één van de vier andere royale zetels betreft - voelt zich meteen welkom en op zijn plaats. En bepaald niet claustrofobisch, willen we daar nog aan toevoegen.
Ruimte zat dus. Overal waar je kijkt, sieren knappe materialen de doordacht aangebrachte curves in de panelen. Alles voelt degelijk en hoogwaardig aan. De boordplank is opgebouwd in verschillende niveau's, zoals de wijnterrassen op een heuvelrug. Eerst de twee analoge klokken op de uithoeken, en dieper zit een digitaal scherm dat zich erg knap tussen de klokkenwinkel verschanst. Daarop wordt de informatie van de boordcomputer erg scherp en contrastrijk getoond, maar ook in de aanwijzingen van de navigatie of de selectiemenu's van het infotainmentsysteem is duidelijk veel werk gekropen. Het beeld wordt aangevuld door het inklapbare scherm in de middenconsole. Waarom het inklapbaar is, hebben we niet kunnen ontdekken. Je hebt het zo vaak nodig onderweg, dat Audi het evengoed vast had mogen inbouwen voor ons part.
Omdat we het S-Line pakket reeds hadden aangekruist, hebben de Duitsers kwistig het S-Line logo rondgestrooid op zowat alle zichtbare oppervlakken. Zoals op het leder dat erbij komt, een textuur die in wezen verplichte kost is in dit segment. Opwaarderen naar hoogwaardiger leder is uiteraard nog altijd mogelijk. Denk je dat in deze duurdere uitvoering, en met de meest potente zelfontbrander onder de kap alle andere courante snufjes er met de glimlach worden bijgegeven, dan ken je Audi nog niet. Afdokken geblazen dus, wil je essentiële attributen laten monteren zoals een snelheidsregelaar, een usb poort, iPod integratie (iPod niet bijgeleverd laat Audi middels dubbele uitroepingstekens nog weten), verwarmde voorzetels of navigatie. Vink het allemaal aan, pomp aldus het prijskaartje op tot een forse € 79.918 en kom dan tot de vaststelling dat een achteruitrijcamera of sleutelloze toegang nog ergens eenzaam en onbemind op de optielijst staan. Ja, er zijn nog zekerheden in het leven.