Het Duitse Audi weet het ondertussen zelf ook wel: terwijl elk nieuw model dat het merk op de wereld brengt, de grootst gemene deler lijkt te zijn van de bestaande vloot, valt het de klant alsmaar moeilijker om de verschillende modellen van elkaar te onderscheiden. Dat dit gebrek aan fantasie van de ontwerpers op de immer competitieve automarkt nog niet tot een finale afstraffing heeft geleid, is grotendeels te danken aan het feit dat het basisidee achter Audi's tekenstijl nog altijd behoorlijk snor zit. En zo komt het dat de imposante, net geen vijf meter lange A6 Avant esthetisch niet bepaald onderdoet als hij naast een BMW 5 Touring of Mercedes E break wordt geparkeerd.
Als Avant biedt de A6 nog altijd bijzonder veel plaats aan alle vijf inzittenden, en doet er ten opzichte van de sedan wat beschikbare kofferruimte betreft, nog een schepje bovenop. Zonder de achterzetels neer te laten slikt die 565 liter, met de zetels plat groeit het maximaal laadvolume tot 1.680 liter. Zoals het een Audi betaamt, straalt de binneninrichting klasse en kwaliteit uit, of je je nu stevig laat gaan in de optielijst of niet. Toch is het laatste aan te raden als je de A6 op het niveau wil brengen dat hij verdient. Spul zoals een snelheidsregelaar of bluetooth ondersteuning wordt een segmentje lager door verschillende constructeurs al gewoon standaard bijgeleverd, maar bij Audi is zowat alles optioneel.
Hang een van twee turbo's voorziene drie liter V6 onder de lange motorkap, en je weet dat de A6 nog beter wordt waarin hij al excelleerde: loeihard rechtdoor gaan. In 5,3 seconden staat de naald al op 100km/u; aan 250km/u is het de elektronica die het welletjes vindt, het blok wil gerust nog een eindje doorgaan. Paar adaptieve luchtvering aan de vier onafhankelijk opgehangen wielen, en je begrijpt dat de Avant de grillige bodembedekking die we autosnelweg plegen te noemen, spelenderwijs van alle rimpels ontdoet. Dankzij de lichter uitgevoerde neus weet de A6 zelfs enig plezier te scheppen in het betere bochtenwerk. Koppel dit alles aan quattro vierwielaandrijving, een indrukwekkend arsenaal rijhulpsystemen, een feilloos schakelende achttrapsautomaat en een testverbruik van amper 7,8l/100km ... en je hebt de perfecte reismachine. Nu nog flink doorsparen.