De Ghost EWB mag qua afmetingen dan wel rivaliseren met een klein schip, dat betekent niet dat hij zich ook zo gedraagt. De V12 met twee turbo's laat 563pk los op een gloednieuwe achttrapsautomaat. En wie zo gek zou zijn om te denken dat een stoplichtsprintje in een Rolls gepast is, mag zich alvast in de handen wrijven. Amper vijf tellen na de start passeer je de honderd.
Deinen doet een moderne Rolls niet meer. De dubbele wishbone voorophanging en de multilink achtertrein worden door een elektronische geregelde luchtophanging in het gareel gehouden. Die compenseren onder meer het gewicht en dat systeem is zo gevoelig dat de ophanging weet wanneer je op de achterbank van de ene passagierszetel naar de andere zou schuiven. Het Comfort met grote ‘C' is gebleven. Het gaat nu alleen gepaard met een koetswerk dat verrassend strak in het gareel wordt gehouden.
Van de lengte merk je weinig, tot je hindernissen aan je been krijgt. De Ghost EWB heeft 14 meter nodig om te draaien en da's behoorlijk wat. En de achterwielen zitten steeds wat verder dan je verwacht, wat bijvoorbeeld op ronde punten opvalt. Parkeren ging dan weer vlot, tegen onze verwachtingen in, al is een uitgebreid camerasysteem daarvoor verantwoordelijk.
De lange versie verbruikte omwille van z'n wat hogere gewicht een half litertje meer dan z'n kortere broer. Het testverbruik bedroeg exact 16l/100km, maar de constructeur beweert dat het met 13,7l/100km ook moet lukken. Dat opgegeven verbruikscijfer is een vijfde lager dan dat van de Bentley Mulsanne.