De Ghost, dat was toch de meer toegankelijke Rolls voor mensen die zelf ook eens het stuur willen nemen? Helemaal juist. Dus wat doet de verlengde versie dan in het gamma - het is toch de (nog veel duurdere) Phantom die door een chauffeur gereden hoort te worden? Weer juist, maar de Britten mikken met deze € 300.080 dure limousine op eigenaars die wel eens willen afwisselen. Hij moet daarom zowel een flinke dosis rijplezier bieden als ruimte en comfort op de achterbank.
De wielbasis groeit met 17cm en alle extra's worden in de knieruimte voor de passagiers achteraan geïnvesteerd. Die bedraagt nu zo maar even 33cm. Toegegeven, we zijn niet van de grootste maar zelfs ons overkomt het zelfden dat we de benen kunnen strekken. Het interieur blijft exceptioneel van kwaliteit en afwerking, maar er zijn toch enkele detailaanpassingen. Een sleuf om je sleutel in te steken bijvoorbeeld, en een verbeterde afwerking van de deurhendels. Ha, die zin voor detail toch...
Rijden doet de Ghost EWB opvallend vlot. Hij is nu voorzien van een nieuwe achttrapsautomaat en met 563pk is hij als zware jongen nog steeds verre van hulpeloos. De acceleratie tot 100 neemt niet meer dan 5 tellen in beslag. Het verbruiksgemiddelde van 13,7l/100km is natuurlijk hoog, maar in z'n segment is het een goede waarde. Wat de Ghost echter tot een typisch product van deze tijd maakt, is z'n combinatie van comfort en koetswerkcontrole. Dankzij de elektronica die de luchtophanging aanstuurt. Het comfort is van het hoogste allooi, maar de deinende en wiegende koets die ooit met de producten van het bedrijf geassocieerd kon worden, wordt nu netjes in het gareel gehouden.