Vooruitgang, dat is de motor achter deze modelupdate. Nu ja... de motoren zijn krachtiger en zuiniger geworden. Onder meer dankzij een start/stop-systeem dat nu toch echt gemeengoed is en een remenergierecuperatiemodule. Maar laat ons ook meteen de Olifant in de porseleinwinkel erbij halen. De GLK wist ons tot op heden vooral te overtuigen met z'n fijne ophanging en z'n prettige stuurinrichting. Die laatste was namelijk nog hydraulisch. Vanaf heden wordt de tandheugelinstallatie evenwel door een elektromotor versteld en dat betekent dat je het nu ook hier zonder stuurgevoel moet stellen. Mercedes' installatie is botweg bij de betere maar dat is nog altijd geen match voor het systeem van voor de facelift. Je spaart er elke 100km ongeveer een halve euro brandstof mee uit. De ophanging werd ook bijgesteld, met lichtjes andere waarden voor veren en dempers. Kwestie van het comfort te behouden maar het geheel net iets knapperiger te maken. En dat is gelukt. Je vergeet er het stuur bij...
Nagenoeg het ganse motorenprogramma bestaat uit diesels en het gros daarvan heeft 2,2l slagvolume. Het verschil wordt hoofdzakelijk gemaakt door software, injectoren, inspuitdruk en de turboladers. In het geval van de 250 CDI betekent het dat je 204pk en een indrukwekkend koppel van 500Nm hebt om mee te werken. De combinatie omvat ook nog een automaat zeven trappen en een permanente vierwielaandrijving. Die laatste stuurt in normale omstandigheden 45% van de trekkracht naar de voorwielen en 55% naar de achterwielen, maar in de praktijk is het natuurlijk gewoon variabel. Een off-road-programma maakt deel uit van een pakket waar ook een bodembeschermplaat en afdaalhulp (via de remmen) toe behoort en moet je door een gemiddeld bosje helpen. We hebben dat ook gedaan, maar Mercedes serveerde ons daarvoor een exemplaar met terreinrubber. In terreinomstandigheden is dat meer bepalend dan de capaciteiten van het voertuig.
Op de weg is 250 CDI in staat zichzelf naar 100 te stuwen in exact 8 tellen. Kwiek, al gebeurt dat zo beheerst dat er weinig aan is. De top wordt bij 210km/u bereikt. Waar de GLK echter het meest overtuigt is alles ertussen, met z'n werkingsstilte, z'n vermogen om vlijtig een tussensprint af te werken, zijdezachte schakelovergangen en een wegligging die tegelijk voorspelbaar en prettig is. Het bestaat.
Tot slot nog een paar woorden over het verbruik. Mercedes geeft, afhankelijk van de uitrustingsversie en de wielen, voor deze motorversie een gemiddelde van 6,1 tot 6,5l/100km op. Dat komt met een uitstoot van 159 tot 169g/km overeen. Onze testrit was echter niet gespeend van reliëf en mede daardoor tikten we een dikke liter hoger af. Een resultaat dat we als prima beschouwen.