Mercedes GLK 250 CDI 4Matic Inleiding

Mercedes GLK 250 CDI 4Matic
Bekijk 26 foto's
Door: BV 19-06-2012

Het is al drie jaar geleden dat Mercedes toetrad tot de markt van de compacte SUVs. Premium weliswaar, maar ook daar was al concurrentie. Van de BMW X3 die het segment heeft geschapen, de XC60 die Volvo een schot in de roos opleverde en laat ons inmiddels ook de Audi Q5 niet vergeten. Toch is Mercedes erg tevreden met de GLK. De verkoop loopt vlot en hoewel de tijd voor een eerste opfrisbeurt inmiddels is aangebroken, kan je nauwelijks spreken van een noodzakelijke wijziging. Afgelopen jaar verkocht het bedrijf meer GLK dan de twee jaren ervoor. Dergelijke stijging van de aantallen is zeldzaam en duiden erop dat het product goed ‘rijpt'.

De uiterlijke aanpassingen zijn logischerwijs bescheidener dan de technische, waar Mercedes vooral inspanningen verricht om verbruik en CO2-uitstoot beter te beheersen. Het levert een gamma op dat licht herschikt is. Bij de diesels noteren we een 200, 220, 250 en 350, maar met die cijfers ben je tegenwoordig niets meer. Zo zijn de eerste drie allemaal 2,2l groot (maar respectievelijk 143, 170pk en 204pk sterk) en is de laatste een drieliter (met liefst 265pk). De enige benzine is een 350 en die heeft met 3,5l slagvolume als enige respect voor het cijfer op de kofferklep. Alleen deze variant titk in basislivrei boven € 50.000, maar je hebt dan wel meer dan 300pk ter beschikking.

De diesels zijn leverbaar vanaf € 36.235, maar de door ons gereden 250 tikt af op € 46.142. Daarvoor wordt hij wel meteen op de vier wielen aangedreven, wat lager in het gamma niet steeds het geval is. We trekken er per slot van rekening ook het bos mee in.

Geef commentaar
comments by Disqus