Drie jaar geleden pikte Mercedes in op de compacte SUV-trend. Het is de GLK z'n missie om het de Audi Q5 en BMW X3 moeilijk te maken. En dat lukt het model almaar beter, want in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, worden er jaarlijks steeds meer exemplaren van verkocht. Inmiddels is het tijd voor een update, met wat milde esthetische updates in combinatie met een hoop motorische upgrades.
Het hoekige lijnenspel verleidt steeds meer. Logisch dus dat Mercedes niet veel verder gaat dan de montage van wat andere bumperschilden, velgen en sierlijsten. Aan de binnenzijde is een herwerkt dashboard het voornaamste wapenfeit. Je vindt er nu de ventilatieroosters van de SLS AMG, net als een sierlijst die van portier tot portier strekt. Bij de versies met een automatische versnellingsbak wordt voortaan gebruik gemaakt van een selectiehendel aan het stuur. Dat zorgt voor een meer bruikbare en praktischer ingedeelde middentunnel, terwijl het interieur niets van het comfort of de ruimte verliest waar we bij de eerste uitgave zo lovend over waren.
Tijd om te rijden dan. De GLK 250 CDI is er vanaf € 46.142, met een zijdezacht en tegelijk kwiek schakelende zeventrapsautomaat en vierwielaandrijving die steeds deel uitmaken van het pakket. Met 204pk en vooral een erg hoge trekkracht van 500Nm komt de viercilinder common-rail diesel met gemak aan goede cijfers. De sprint naar 100 duurt exact 8 seconden en toch staat er een bescheiden dorst (6,5l/100km opgegeven verbruik) tegenover. Om het maximum uit elke druppel diesel te halen is de hydraulische stuurinrichting vervangen door een elektrisch exemplaar. Zowat het beste voorbeeld van die technologie tot op heden, maar stuurgevoel blijft een probleem. De GLK compenseert dat in de score met een ophanging die weer een tikkeltje fijner is afgesteld.