Het afgelopen decennium hebben we met z'n allen een allergie aangekweekt voor voertuigen die ons niet overstelpen met een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Maar bij deze Prius+ zal je niet naar een puffertje moeten grijpen. De elektronica houdt een oogje in het zeil, met ABS met remkrachtverdeler, noodremhulp, tractiecontrole, stabiliteitscontrole en vertrekhulp voor hellingen. Je hoeft je van de fysica dus helemaal niets meer aan te trekken.
Passieve veiligheidsuitrusting is er in de vorm van antiwhiplash(voor)zetels, Isofix bevestiginspunten voor kinderzitjes, driepuntsgordels op alle zitplaatsen en natuurlijk een uitgebreide selectie airbags. Zeven stuks, want bovenop de gebruikelijke frontale-, laterale- en gordijnairbags is er ook een exemplaar dat de knieën van de bestuurder uit de weg van de harde stuurkolom houdt.
Het enige wat niet op elke Prius+ wordt gemonteerd is het Pre-Crash Safety System. Dat maakt immers gebruik van de millimetergolfradar die hoort bij de radargestuurde cruise-control die alleen op de topuitvoering zit. Dat systeem detecteert de kans op een ongeval, gaat indien nodig zelf in de remmen en bereidt de inzittenden voor op een impact als die onvermijdelijk lijkt. Door bijvoorbeeld de gordels voor te spannen.