Onder het omvangrijkere plaatwerk neemt de Prius+ heel wat van de gewone Prius over. Dat geldt onder meer voor de benzine- en elektromotor, de stuurinrichting en de ophanging. Maar er is ook nog een niet onbelangrijk verschil. De hybride aandrijflijn werkt hier met een lithium-ionbatterij in plaats van met een exemplaar met nikkel-metaalhydridechemie. Dat betekent dat die 8kg lichter is en voldoende klein werd om tussen de voorzetels in te parkeren. Die accu kan tegelijk wat sneller stroom opnemen en afgeven, maar is ook wat duurder.
Toyota wil de bestuurder een zorgeloze ontspannen rijervaring meegeven en het slaagt daar behoorlijk goed in. De Prius+ is immers soepel in acceleratie en deceleratie, terwijl de ophanging zoals bij wel meer hybrides wel goed gedempt is maar stugger reageert dan je verwacht. De elektrische stuurinrichting overtuigt niet. Misschien is stuurgevoel hier niet prioritair maar een mooie lineaire werking en een betere centreerfunctie staan zeker op de verlanglijst.
Je doet jezelf vooral een plezier door de Prius+ niet in een rotvaart door het verkeer te willen loodsen. De benzinemotor huilt zich dan verloren op de achtergrond terwijl blijkt dat 136pk en ... Nm trekkracht onvoldoende is om sensaties te leveren. De top van 165km/u is lager dan die van z'n concurrenten terwijl de gefilterde sensaties ervoor zorgen dat hij langzamer aanvoelt dan de 11,3 seconden die de sprint naar 100 in beslag nemen. Dat is pal in de middenmoot. Het weggedrag mag je in dezelfde categorie indelen met een uitgesproken onderstuur zelfs met een geringe achterste asbelasting. Voorspelbaar.
De Prius+ is dus eerder een auto voor wie zichzelf wat discipline kan opleggen. Dan kan je er immers ronduit zuinig mee rijden. Een gemiddelde van 4,1l/100km (of 96gr/CO2/km) zal je wellicht zelden of nooit op de boordcomputer zien staan, maar wij tikten over een gemengd tracé in elk geval af op 5,2l/100km, wat nog steeds indrukwekkend laag is. Particulieren die een aanschaf overwegen doen zichzelf wellicht een plezier door ook de onderhoudskost in overweging te nemen. Een hybride als de Prius heeft immers een pak minder slijtageonderdelen (zoals een startmotor of timing belt) en belast bijvoorbeeld ook de remmen minder. Onderhouds- en vervangkosten zijn daardoor lager.