Toyota wil hier in de eerste plaats een auto neerzetten die functioneel is. Voor mensen die hun monovolume echt benutten. En het ziet er naar uit dat de beoogde doelgroep ook allemaal aan een hartkwaal lijdt en elke vorm van opwinding moet vermijden. Het interieur is dan wel hertekend ten opzichte van de Prius, spannender werd het er niet op. De combinatie van fletse grijstinten omschrijven we zelfs eerder als slaapverwekkend. De materiaalkeuze daarentegen is oké. Net. Europese constructeurs doen hoe dan ook beter, met materialen die degelijker aanvoelen en er beter uitzien. Voor de afwerking van de details oogt soms goedkoop. Elementen als de transmissiehendel, het handschoenkastje of de afwerking van de deurgrepen.
De middenconsole, waarin nu ook het instrumentarium zit, heeft wel een relatief logische opbouw en een degelijke structuur, zonder dat je kan stellen dat die de rest goedmaakt. Bovenop de hoge middentunnel zit overigens een opvallend klein bergvakje, gezien de batterij voor de hybride-aandrijving eronder werd geparkeerd, maar het handschoenvak is dan weer dubbel en relatief ruim. Eveneens het vermelden waard is Toyota's nieuwe bedieningssysteem voor de airco. Dat gebeurd nu met één enkele knop die je kan verdraaien om pakweg temperatuur of blazersnelheid in te stellen en kan verschuiven of van één functie naar de andere te verspringen. Het doet hetzelfde, maar je spaart wat knoppen uit.
Zoals steeds is de toegang tot de achterste twee zitplaatsen geen makkie, wordt je er wat in een stuikhouding gedwongen en kan je je voeten wel kwijt in uitsparingen, maar echt makkelijk wordt het niet. Maar kinderen hebben daarover soms een heel ander idee. Duizenden kilometers doorbrengen op de tweede zitrij beschouwen we nu evenmin als een plezier. Je zit er nog steeds op een stoel, en niet in een zetel. Maar voor normale ritten volstaat het comfort ruimschoots. Dat de drie zitjes in het midden over de lengte verschuifbaar zijn, met één hendel plat gelegd kunnen worden en een instelbare rugleuning hebben is wel leuk, maar amper innovatief. Het zitcomfort klimt overigens volgens een steile curve naarmate je meer naar voor gaat. In de voorzetels zit je ronduit uitstekend.