U had natuurlijk ook zonder de inleiding al in de gaten dat deze Prius+ groter was dan het standaardexemplaar. In de lengte komt er 13,5cm bij. Een groot stuk daarvan - 8cm om precies te zijn - wordt ook overgedragen aan de wielbasis. De breedte is met 3cm toegenomen en het dak reikt nu tot 1,57m boven het wegdek. Materiaal dat allemaal verpakt wordt in een koets die de lijnen van de Prius respecteert. Die auto is immers wereldwijd een sterk merk vooral z'n aerodynamisch geoptimaliseerde vorm van de daklijn is herkenbaar.
De Japanners kozen weliswaar voor andere lichtunits voor- en achteraan, bumperschilden en een specifieke motorkap, maar de verschillen zijn niet van die aard dat je er de Prius+ in één oogopslag mee herkent.
De toegankelijkheid van de koffer ging er een beetje op vooruit ten opzichte van het exemplaar zonder +. Dat komt vooral omdat de bovenste scharnierpunten van de klep hoger zitten. Hoe veel ruimte je daarachter vindt, is sterk afhankelijk van de gekozen configuratie. Dat gaat van 232l met zeven zitplaatsen, over 784l met vijf tot 1.750l wanneer alleen de voorzetels in gebruik zijn. Het loont de moeite om te vermelden dat de laadvloer vlak is, maar ook dat Toyota voor bovenstaande cijfers tot tegen het dak heeft gemeten.