Toyota presenteert een busje op basis van de Prius. Dat heet Prius+ in heel de wereld, maar niet in België. Hier komt het model als "Grand Prius+" in de prijslijsten omdat Toyota denkt dat de consument anders het verschil met de gewone Prius niet zal kunnen maken. Toegegeven, het uiterlijk heeft heel wat van elkaar weg. Maar de Prius+ is wel 13,5cm langer dan de gewone Prius. Ruimte die wordt ingezet om tot zeven inzittenden plaats te laten nemen. Relatief comfortabel zelfs, al gaat de beschikbare ruimte er natuurlijk wel op achteruit telkens je een zitrij meer naar achteren gaat. Een hoop bagage past er ook in, van 232 tot 1.750l.
Om alle inzittenden in de auto te krijgen, opteerde Toyota hier voor een kleinere en duurder lithium-ion-accu. Die past in de middenconsole tussen beide voorzetels. De middentunnel is ook compleet herwerkt en omvat behalve het voltallige instrumentarium ook het gros van de bedieningselementen. De ergonomie is helder, de oplossingen zijn slim, maar warm of koud zal je het van de vormgeving niet krijgen. En dat geldt ook voor de rijsensatie. Met 136pk en 207Nm zijn de prestaties van de hybride aandrijflijn niet flitsend. Toyota filtert een massa gevoel uit en maakte de hybride aandrijflijn weer wat stiller om het hele rijgebeuren zo ontspannend mogelijk te maken. Maar de grens met slaapverwekkend is dan niet ver af.
Nee, de Prius+ is in de eerste plaats gemaakt om de ratio aan te spreken. En dat lukt hem wonderwel. Met een vanafprijs van € 31.990 is het zeker geen koopje, maar de uitrusting is van huis uit al erg compleet. Bovendien realiseerden we tijdens onze testcyclus al een indrukwekkend verbruiksgemiddelde van 5,2l/100km. Toyota geeft voor de instapper zelfs maar 4,1l/100km op. Dat staat gelijk aan een CO2-uitstoot van amper 96g/km. En nu wordt het ook interessant voor wie z'n busje leaset. Het voordeel alle aard blijft erdoor beperkt tot € 4.800. De CO2-solidariteitsbijrage is niet meer dan € 1.164 en de fiscale aftrekbaarheid bedraagt 90%.