In het C-segment is veiligheid een belangrijk verkoopsargument. En nu nagenoeg elke autoconstructeur zich ook op dat vlak wil profileren, is er sprake van een heus opbod in veiligheidsuitrusting. Maar Volvo heeft toch weer wat gevonden om de rest een stap voor te blijven. De V40 is standaard uitgerust met 8 airbags, waarvan er zich één aan de buitenzijde bevindt. Echt waar. Bij een aanrijding met een voetganger klapt de motorkap aan de voorruit omhoog en worden de harde A-stijlen door een plofkussen afgedekt. Voorts noteren we de gebruikelijke collectie van frontale-, zijdelingse- en gordijnairbags en een exemplaar dat de knieën van de bestuurder isoleert van de harde stuurkolom.
Als we naar actieve veiligheidsuitrusting uitwijken dan spreekt het voor zich dat ABS en een geavanceerde stabiliteitscontrole standaard zijn. Een systeem dat in de stad zelf de remmen dichtgooit als het de kans op een aanrijding detecteert is ook steeds aanwezig. En het werkt nu tot 50km/u, terwijl 30 voorheen de limiet was. Het is uitbreidbaar met een radargestuurde snelheidsregelaar die over het volledige snelheidsbereik (stilstand incluis) van de auto functioneert, maar daarvoor moet je bijbetalen. De optielijst omvat ook nog een rijstrookassistent en dodehoekwaarschuwing. En parkeren wordt eveneens makkelijker gemaakt. Niet alleen omdat je de auto desnoods zelf het manoeuvre kan laten invoeren, maar ook omdat sensoren nu bij het uitrijden van een parkeerplaats waaruit je geen zicht hebt, speuren naar verkeer dat tot 30m verder komt aanrijden.