We weten natuurlijk wel dat alle Volvo's de Zweedse nationaliteit hebben en dat het gros ervan bij ons in Gent van de band loopt, maar toch is de nieuwe V40 Europeser dan alle andere modellen van het merk. Volvo wil er jaarlijks zo'n 90.000 stuks van bouwen en terwijl het bedrijf doorgaans de helft of meer uitvoert, blijft 85% van de C-segment-Volvo op het Oude Continent. En België is daarin zelfs de vijfde grootste afnemer. De ambities van de constructeur hebben er alvast voor gezorgd hebben dat er in Gent 750 extra arbeidsplaatsen zijn geschapen. En enig chauvinisme doet de economie natuurlijk geen kwaad.
Volvo beschouwt de weergave van cilinderinhoud of het aantal cilinders als passé. De letter T kleeft voortaan op elke benzinemotor terwijl de meer logische D voor de diesels staat. Het cijfer erachter geeft de vermogensklasse weer, in opgaande lijn. Zo is de T5 254pk en 360Nm sterk. Beste een leuk idee, dat helaas al meteen de mist in gaat, want een tweede versie met 2,0 in plaats van 2,5l slagvolume levert 213pk en 300Nm en krijgt dezelfde aanduiding. Idem bij de T4, die zowel door een 1.6 met 180pk en 240Nm kan aangedreven worden als door een 2.0 die exact even veel paarden aan de teugels houdt maar 300Nm draaimoment genereert. De T3 is dan weer steeds een zestienhonderd met 150pk en 240Nm.
Bij de diesels is alles wat logischer. Daar is de D2 een 1.6 met 115pk en 270Nm, is de D3 twee liter groot en 150pk en 400Nm sterk en topt de D4 af 177pk en 400Nm uit hetzelfde slagvolume.
De meest Europese variant in ons land wordt zonder twijfel de D2. De benzine is bij particulieren al wel aan een opmars begonnen, maar deze Volvo wordt ongetwijfeld een hit in het fleet-segment en daar is de diesel koning. Wie in dat opzicht graag rekent op een lage VAA komt bij de V40 alvast niet bedrogen uit want hij kwalificeert voor de mininumbijdrage. De instapprijs blijft met € 22.990 overigens ook erg redelijk, met name omdat de veiligheidsuitrusting - zoals het een Volvo betaamt - van huis uit al erg uitgebreid is.