Een X3 is steeds voorzien van 6 plofzakken (frontaal, lateraal, gordijn), driepunstgordels op alle zitplaatsen, voorzetels met actieve hoofdsteunen en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen achteraan. Voor de gordels zijn er verklikkerlichtjes zoals de EuroNCAP-crashtestorganisatie voorschrijft. De elektronicawinkel omvat een geavanceerde rekenmodule met ABS, tractiecontrole en natuurlijk stabiliteitscontrole. De functies van de gestuurde vierwielaandrijving zijn trouwens geïntegreerd, zodat tractie en stabiliteit meestal gevonden worden door koppel te sturen naar wielen met grip en je zelden met een gereduceerd motorvermogen te maken krijgt. En het systeem werkt ook in alle discretie: je hoeft geen knopjes te beroeren om de vierwielaandrijving aan- dan wel uit te schakelen.
BMW geeft je anderzijds wel drie instellingen voor de stabiliteitscontrole: aan, beperkt of helemaal uit. Dat laatste is slechts schijn, want in de praktijk komt het systeem ook in de sportstand tussenbeide. Afdaalhulp voor hellingen is standaard. Dat betekent dat de X3 elk wiel individueel afremt, veel nauwkeuriger dan je ooit met het rempedaal zou kunnen, om de snelheid onder controle te houden. Handig op een besneeuwde helling. Het rempedaal diende overigens vrij kordaat beroerd worden, alsof de dik 1,8 ton zware koets de schijven enigszins parten speelde. Nogthans zijn alle schijven rondom geventileerd. Nu sleurt er ook een behoorlijk potente motor aan de kas, zoals je in de volgende rubriek kan lezen.