Met de X3 20d en z'n tweeliter turbodiesel in het vooronder waren we al eerder in onze nopjes. Betrekkelijk zuinig, behoorlijk kwiek en met een CO2 uitstoot van 149gr/km ook op papier je beste vriend. Deze keer laten we de 35d uit, met een drie liter grote zespitter en twee turbo's onder de kap om het mooie weer te maken. Die is verantwoordelijk voor maximaal 313pk, een monstrueus koppel van 630Nm en een verbazend bescheiden uitstoot van 162gr CO2 per km. BMW belooft een gecombineerd verbruik van 6,1l/100km en een honderdspurt in net geen zes seconden. Dat het met zo'n zes-in-lijn bijzonder goed vooruit gaat beamen we in ieder geval, al moet je niet rekenen op een forse duw in de rug zoals in de eerder geteste 5 35d xDrive. De krachtbron wordt in deze 35d standaard gekoppeld aan de volstrekt foutloos en discreet schakelende achttrapsautomaat, en op de weegschaal wijst de naald toch een eind voorbij de 1.800kg aan. Niet dat het de X3 ervan weerhoudt om in de meeste situaties superieur voor de dag te komen. Met die romige, krachtige motor en feilloos schakelende automaat wordt inhalen herleid tot een formaliteit. Wij klokten 8,6l/100km als gebruiksgemiddelde; een waarde die best bevalt, ermee rekening houdende dat we de zespitter regelmatig serieus aan het werk hebben gezet.
Maar een SUV moet niet alleen snel rechtdoor kunnen gaan. Al te vaak wordt het comfort in het onderstel bij dergelijke wagens naar het achterplan verbannen, teneinde nog een iets of wat sportief rijgedrag uit de wacht te slepen. Of anders gezegd: de wetten van de fysica nopen de koets met z'n hoog zwaartepunt flink aan het hellen te gaan in de bochten, wat de constructeurs vooral proberen tegen te gaan door dikkere stabilisatoren te monteren. Met alle gevolgen vandien voor het comfort aan boord. De X3 is gelukkig niet in dat bedje ziek. Zo sportief als hij de bocht valt in te sturen, zo vergevingsgezind glijdt hij over baantjes die even vertrouwd zijn met een wegenwerker als poolberen met een zandkasteel. Weet evenwel dat lijf en leden niet zonder vrijwillige contributie in die mate worden vertroeteld. Het onderstel instellen tussen Sport en Comfort kan alleen mits toevoeging van Dynamic Damping Control aan € 1.120. (Geslaagde) oplossingen om ook het elektrisch stuurgevoel best behoorlijk uit de hoek te laten komen zijn op deze 35d standaard, maar op de kleinere motorisaties wordt ook daar een bijkomende financiële inspanning voor verwacht.