Want binnenin stelt de X3 niet teleur. Dan hebben we het in eerste instantie over het ruimteaanbod: De inzittenden kunnen zich zowel voor als achteraan laven in enkele welgekomen extra centimeters. Wat kwalificeert als voldoende ruim is voor elke situatie en elke koper uiteraard anders; toch durven we te stellen dat elke extra centimeter bovenop hetgeen de X3 een doorsnee 2+2 gezin in alle richtingen biedt, meer als luxe dan als noodzaak mag beschouwd worden. Met uitzondering misschien van de middelste plaats achteraan, al is het aantal wagens waarbij die stek comfortabel een volwassene weet onder te brengen op één hand te tellen. Zo zwaar tillen we daar dus niet aan. De overige opbergvoorzieningen kwalificeren eveneens als voldoende. De elektrisch bediende (€ 500) koffer slikt minstens 550 liter en blijkt in de praktijk handig in gebruik - goede vorm, grote laadopening en acceptabele laaddrempel. Een scheidingsnet en neerklapbare achterzetels (voor uitbreiding tot 1.600 liter) zijn standaard.
Zoals bij elke BMW blijft de bestuurdersstoel de prioritaire focus van het ontwerpteam verdienen. Een dergelijke filosofie - die we alleen maar kunnen toejuichen - levert een comfortabele stuurpostie op, uitstekend zitmeubilair (voor iedereen trouwens), een goed overzicht op de wereld om je heen en een naar de bestuurder gericht instrumentarium dat zich in alle omstandigheden perfect laat aflezen. De ergonomische iDrive knop op de middentunnel is ondertussen een oude bekende en slaagt er nog steeds in het aantal handelingen te beperken wil je iets van het infotainmentsysteem gedaan krijgen. De boordplank en interieurpanelen wijken haast geen millimeter af van diegene die de Beiers in zowat alle gammabroeders monteren. Zoals in een beetje saai, al is dat geen punt mits je enkele prijzige opties - wat fijn koeienvel en blinkend metaal bijvoorbeeld - door het recept mengt. In standaardlivrei mag je wat meer uitstraling verwachten, toch als die gelijkaardig is aan wat je ook in een basis BMW 1 terugvindt.
Prijzige opties zeiden we dus: Bij BMW zijn er afdwaalmogelijkheden zat om er een heel testverslag aan te wijden. We beperken ons deze keer tot het Exclusive pakket. Vertrekkende vanaf de basis X3 20i kost dit pakket € 9.400, maar op onze al iets minder modest uitgevoerde X3 35d vraagt BMW nog maar € 6.450 als opleg. Omdat bepaalde zaken al standaard worden gemonteerd, niet om je koopkracht te vrijwaren. Je hebt met dit pakket aangevinkt recht op allerhande optische kleinigheidjes, metaalkleur, bluetooth verbinding, een professioneel navigatiesysteem, parkeersensoren, verwarmde voorzetels, xenon lichtunits en zo meer. En het bijzonder knappe roodbruine Nevada leder, maar dat zit er bij onze motorisatie al standaard op. Niet gehinderd door enige tempering in de koopwoede, tikt onze testwagen af op € 73.285. Eén vijfde van die prijs wordt enkel door opties ingevuld.