Als onze achterkleinkinderen op een dag terug zullen blikken naar wat dan autogeschiedenis is geworden, zullen de nillies ongetwijfeld te boek staan als het era waarin de SUV stevig voet aan grond kreeg. Het valt nog te bezien of de toekomstige autofanaticus met empathische weemoed zal terugdenken aan die fantastische tijd vol met originele en spitsvondige creaties, dan wel zich in de haren krabbend zal afvragen wat de massa die voor dergelijke gedrochten viel, destijds in godsnaam heeft bezield. Hoe het ook zij, bij het begin van het nieuwe millennium laaide de softroadergekte helemaal op en vooralsnog brandt de vlam nog altijd even hoog. BMW waagde de sprong met de X5, zowat de eerste SUV die nadrukkelijk en schaamteloos louter werd gebouwd voor gebruik op het asfalt. Een goeie gok van de Beiers zo bleek, want het model werd meteen een verkoopstopper. Wat het bedrijf uiteraard stimuleerde om dan maar een hele hoop gelijkaardig geconcipieerde X'en op de markt te gooien.
Na de X5 volgde in 2004 eerst de X3, met daarna nog de X6 en de X1. Met die X3 was BMW de eerste Duitse fabrikant om zich in het segment van de middelgrote SUV's te laten gelden. Eind 2010 werd generatie één afgelost door de 8cm grotere F25, en die mocht zich meteen wat hoger positioneren in het gamma. Dat kwam omdat voortaan de X1 de rol van instap-SUV mocht vervullen, en de X5 eveneens zijn uiteinden zag groeien. En dus gaat de X3 tegenwoordig vol de strijd aan met Audi's Q5, Mercedes' GLK en ook wel Volvo's XC60. Alle X3's zijn - in tegenstelling tot genoemde concurrenten overigens - altijd op de vier wielen aangedreven.
De 184pk sterke, twee liter grote 20d xDrive is met z'n prijs van € 41.600 de goedkoopste van het zelfontbrandend X3 gezelschap. Als je ons eerder testverslag van deze kerel al hebt uitgevlooid, weet je dat de daarin gemonteerde viercilinder prima werk levert. Hij is met een opgegeven gemiddeld verbruik van 5,6l/100km behoorlijk zuinig; en wat ochtendhumeur niet in acht genomen een erg aangename metgezel onderweg. Bovendien zijn een honderdspurt in 8,5 seconden en een opgegeven CO2 uitstoot van 149gr/km evenmin onaantrekkelijke cijfers. We kunnen dan ook best aannemen dat je je afvraagt in welke mate de 35d, een 313pk krachtige zes-in-lijn, een rationeel verantwoorde meerwaarde kan bieden aan het geheel. Wel, dat zoeken we graag even voor je uit.