Niet dat aan de buitenkant opvalt dat er een anderhalf keer zo dikke diesel onder de motorkap ligt. De eerste X3 was nog een creatie van de controversieel tekenende Amerikaan Chris Bangle, en de pater familias leek met z'n lijnenspel niet goed te weten of hij origineel, assertief dan wel statig moest overkomen. Karakterloos, dat omschrijft nog het best de eerste koets. Met generatie twee groeide het koetswerk met een kleine 10cm tot 4,65m. En alhoewel hij daarmee nog 20cm korter blijft dan de huidige X5, is de gelijkenis met grote broer treffender dan voorheen. Zeker de neus - met z'n wel erg vierkante, een beetje ongeïnspireerd vormgegeven kijkers - en de flanken die weinig spieren laten rollen, zorgen ervoor dat ook deze generatie eerder ongezouten overkomt. Nog steeds niet origineel of assertief dus, maar wel behoorlijk wat statiger, klassevoller zelfs. Je moet ergens beginnen natuurlijk.
De koets heeft alle typische BMW-kenmerken, van de inmiddels kloeke niervormige radiatoropeningen aan de voorzijde tot de kenmerkend vormgegeven raamomlijsting. De gemonteerde velgenset mag dan wel wat iel overkomen in de wielkasten van onze testwagen; het zijn nochtans stevige jongens van elk achttien duim en dat zegt meer over die wielkasten dan over de ronde rakkers die erin zijn ondergebracht. Met een bodemvrijheid van 21cm staat de X3 relatief hoog op de poten (voor een baangerichte softroader dan toch), alhoewel het plaatwerk verder weinig terreinwaardigheid suggereert. En door de geringe overhangen - de wielbasis bedraagt 2,81m - lijkt de X3 compacter dan hij in werkelijkheid is, wat meestal net niet de bedoeling is in dit segment. Het eerder bonkige, weinig sierlijke hoekenspel, de erg verticaal opgetrokken neus en de relatief hoge verhouding tussen glas- en plaatwerk in profiel bekeken, doen de X3 zelfs kleiner lijken dan eerder vernoemde concurrenten ... terwijl hij wel degelijk de grootste van de bende is. Dat die ruimte zich wel binnenin manifesteert is overigens een pluspunt, zoals we in volgende rubriek uit de doeken zullen doen.