Om lijf en leven te beschermen gaan ze in Ingolstadt redelijk ver. De meest courante systemen worden standaard meegeleverd, voor het leukere spul moet je in de buidel tasten.
Elke A3 verlaat de fabriek met ABS, EDS, ASR met elektronische remkrachtregeling, noodremassistentie en ESP dat met de remschijven ook de werking van een limited-slip differentieel tussen de voorwielen nabootst. Bij een ongeval wordt een arsenaal aan airbags geactiveerd, treden de knipperlichten in werking, zorgt een anti-whiplashsysteem in de hoofdsteunen voor een verkleind risico op schedeltrauma's en wordt de motor- en brandstoftoevoer uitgeschakeld.
Kleintjes blijven op post dankzij Isofix-punten, vooraan zijn de automatische driepuntsgordels in de hoogte verstelbaar en worden ze bijgestaan door pyrotechnische spanners. Het plaatje wordt vervolledigd door een robuust aluminium profiel en een schokdempende vulling ter hoogte van ribben en bekken.
Wie nog verder wil gaan kan de optielijst raadplegen. Pre sense (€ 242), vergelijkbaar met toepassingen van andere merken, houdt de de boel in de gaten en treedt bij een nakende aanrijding in 3 fases op. Zo kan de auto onder druk van de adaptieve cruise control (€ 671) met (uitschakelbare) braking guard uiteindelijk zelf de remmen induiken. En tot maximaal 30km/u komt de A3 automatisch zelfs tot een volledige halt indien nodig. Intussen worden ook de gordels beter aangespannen en blijven deuren en ruiten dicht. Het systeem is uiteraard combineerbaar met andere klokkenluiders en interventiemechanismes zoals rijstrookassistentie (€ 714) en een visuele inhaalhulp (€ 599).