De binnenkant is een hersenspinsel van de Nederlander Mattijs van Tuijl en laten we zeggen dat hij zich vooral heeft laten inspireren door... andere Audi's. Maar ook hier verwondert dat niemand; Het interieur is als vanouds strak en zakelijk, maar ook heerlijk netjes vormgegeven en afgewerkt. De gebogen lijn onder de voorruit loopt bijna naadloos over in de portieren, met daaronder 3D-sierstrips die we nog nooit eerder in een productiemodel hebben ontdekt. Opvallend zijn de grote, ronde ventilatieroosters -die preciezer gericht kunnen worden- en de verstopte CD-lader. Het multifunctionele stuurwiel (€ 205) valt wat ons betreft iets te groot uit.
Gadgetfreaks zijn hier aan het juiste adres. Onze A3 staat in contact met z'n omgeving en alles daarbuiten, want naast de bekende audio-/navigatiefuncties beschikt hij ook over Google Maps, internettoegang en naadloze integratie met smartphones. Uniek zijn de nieuwe bedieningsknoppen en een dun, opverend display. Opties als deze zijn er met hopen, maar daarvoor verwijzen we je verder door naar de Audi-verdeler. Kwestie van het overzichtelijk te houden.
De conventionele handrem werd uit plaatsbesparende overwegingen vervangen door een elektrisch exemplaar en de brede, hoge middenconsole loopt door tot tussen de voorstoelen. Het lederen sportmeubilair zit voortreffelijk en biedt voldoende steun waar nodig. Prijzen zijn afhankelijk van de uitvoering, maar reken toch op een stevige € 2.000. Net als in de TT komen onze knieën al wat vaker dan normaal in contact met de middenconsole, maar niet voldoende om er ons aan te storen.
Achterin blijft het zoeken naar een riante omgeving, de A3 blijft eerder knus. Toch is er iets meer hoofdruimte -plus 1,5cm voorin en 1,6cm achterin- en steeg het laadvermogen met 15 liter, te danken aan de 2,6m lange wielbasis - een toename van 2,3cm. De A3 slikt voortaan 365 liter in normale configuratie en 1.100 liter met de tweedelig neerklapbare achterbank in horizontale positie.