Audi heeft iets te bewijzen. De A3 gaat immers al mee sinds 1996 en totnogtoe staat het model borg voor 2,8 miljoen verkochte exemplaren. En het merk had -tot de komst van de BMW 1-reeks- het rijk voor haar alleen. Dat werkte een langzame evolutie in de hand alsook de bouw van een 'heilig huisje', met als gevolg dat de zichtbare ingrepen ten opzichte van z'n voorganger ook dit keer op één hand te tellen zijn. En toch gaat het hier om een gloednieuwe auto, de eerste van velen binnen de VW-groep die gebruik maakt van het felbesproken MQB-platfom. Maar daarover straks meer.
Anno 2012 is de concurrentie al stevig vertegenwoordigd, zelfs bijna voltallig. Lexus doet een ecologisch verantwoorde CT200h van de hand, BMW heeft een andere 1-reeks in de lijsten staan, Mercedes lanceert opnieuw een A-klasse -die niets met die andere A-klasse te maken heeft- en Volvo ziet haar kans schoon om de nieuwe V40 op ons los te laten. Conclusie: het belooft spannend te worden in de luxe-afdeling van het C-segment, zeker nu de fiscale druk op bedrijfswagens meer dan ooit parten speelt.
Een bestelbon invullen kan vanaf 15 juni, de eerste leveringen starten in oktober en er is keuze uit 2 benzine- en 2 dieselmotoren. Het instapmodel krijgt z'n diensten geleverd door een 1.4 TFSI met 122pk, die samen met de auto minstens € 23.100 kost. De topper maakt van een 180pk-sterke 1.8 TFSI gebruik en is -nog tot het eind van dit jaar als enige- gekoppeld aan de gekende S-tronic zeventrapsautomaat die we onlangs ook in de TT tegenkwamen. De kleinste zelfontbrander heeft 1.6 liter longinhoud en plaatst 105pk tegenover een gemiddelde CO2-uitstoot van 99g/km.
Aangezien de voorverkoop van de meest compacte diesel pas vanaf augustus start, en de levering ervan niet voor december, kiezen we nu toch voor de 2.0 TDI. Die levert 150pk, pompt gemiddeld 106g/km CO2 de lucht in en is minstens € 24.500 waard. Tegen het einde van het jaar komt er nog een Sportback aan; Later volgen de andere aanverwanten.