Een verrassing is het niet geworden, al is daar op zich ook niets mis mee. De A3 toont het nieuwe, spitse familiegezicht en gebruikt het truukje van de uitgesmeerde achterlichten om een wijdse indruk na te laten. Met resultaat overigens, hoewel de nieuwe telg amper 1cm breder is en met 1,42m ook even hoog blijft als z'n voorganger. In profiel wordt de denkbeeldige lijn tussen de emblemen voor- en achteraan volledig in de verf gezet, waardoor de koets langer lijkt dan voorheen. Toch scheelt het maar 4cm, waardoor de totale lengte nu op 4,24m aftikt. Dat is 9cm meer dan in 1996.
De nieuwe A3 weegt ook ongeveer evenveel als het oermodel, met weliswaar een pak meer elektronica en andere systemen aan boord. Het geheim zit 'm in een waslijst van gewichtsbesparingen, die in het extreemste geval -dat van de 1.175kg-wegende 1.4 TFSI- tot 80kg winst opleveren. Bij onze 2.0 TDI loopt het zo'n vaart nog niet; De afvalspurt die de kleine benzinemotor heeft ondernomen (-20kg) staat in schril contrast met de prestatie van onze 2.0 TDI (-2kg), maar desondanks won men bijna 36kg op het koetswerk en ongeveer 11kg op interieurelementen. Tot slot werden grote delen van de bodem afgedekt door plastic panelen, met bijgevolg een lagere Cx-waarde (0,29) en in theorie ook een kleinere dorst.
Elke A3 komt standaard met halogeenkoplampen, dagrijlichten vooraan, LED-pinkers in de buitenspiegels en een dakspoiler. Enkele voorbeelden uit de optielijst: metaalkleur (€ 774), mistlichten vooraan (€ 200), getinte ruiten (€ 478) en een panoramisch open dak (€ 1.137). Voor adaptieve xenonkoplampen moet je € 1.573 neerleggen.