De nieuwe A3 is een logische evolutie van de vorige generatie. Hij is amper gegroeid -ook al doet het uitzicht iets anders vermoeden- maar biedt wel een fractie meer hoofd- en kofferruimte. In normale stand kan je voortaan 365 liter kwijt, met de tweedelige achterbank neer wordt dat 1.100 liter. Langs de buitenzijde wordt hij gekenmerkt door de typische Audi-grille en andere familietrekjes.
Binnenin ademt hij de juiste sfeer uit. Strak, zakelijk en uitstekend afgewerkt. De zetels zitten comfortabel en zorgen voor de nodige hoofd- en zijdelingse steunen. Achterin is het nog steeds redelijk krap vertoeven, ondanks een lichtjes gegroeide wielbasis. Op gebied van infotainmaint moeten de Duitsers hun meerdere nog tegenkomen. Audi voorziet een legertje systemen in optie die de A3 met de hele wereld en verbinding brengt en zo de liefhebbers tevreden stelt, op voorwaarde dat ze er wat zuurverdiende euro's voor opzijschuiven uiteraard.
Het veiligheidsniveau werd op een hoog niveau getilt, weliswaar met een deel van de snufjes op de bijkomende prijslijsten. Standaard krijg je onder meer ABS, EDS, ASR met elektronische remkrachtregeling, noodremassistentie en ESP. Maar ook een arsenaal aan airbags, een anti-whiplashsysteem in de hoofdsteunen en een mechanisme waarbij de motor- en brandstoftoevoer na een ongeval worden uitgeschakeld. Tegen betaling kan je opteren voor verschillende hulpmiddelen en sensoren, met pre sense op kop - een detectiemiddel dat voorbereidend werkt bij een nakende impact en indien nodig zelf de remmen in werking stelt.
De rit zelf verloopt geheel zoals verwacht; De demping is comfortabel en dus niet te stug afgesteld; Oneffenheden worden snel gefilterd terwijl de stabiliteit toch op punt blijft. De dorst moet door de elektrisch bekrachtigde besturing mee binnen de perken worden gehouden, wat in een normverbruik van amper 4,1l/100km zou moeten resulteren. Daar onze af te leggen route zich niet tot een representatieve berekening leent, houden we die eco-run voor een volgende keer. De besturing zelf is weinig communicatief en eerder vaag, maar wel snel corrigeerbaar. Snel gaan vormt geen probleem, al kunnen we van rijplezier moeilijk spreken.
We kozen voor een aandrijflijn die volgens ons het meest kans maakt op scoren. De 1.6 TDI zal het in dat opzicht misschien nog beter doen, maar die staat pas binnen enkele maanden op de voorverkooplijsten. Onze 2.0 TDI stuurt 150pk en 320Nm koppel naar de vier wielen via een handgeschakelde 6-versnellingsbak. 0 naar 100km/u lukt in een respectabele 8,6 seconden, de topsnelheid wordt bij 216km/u bereikt. Interessant om weten: de gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt slechts 106g/km, een pak minder dan de benzinevarianten. De 1.6 TDI komt er met 99g/km nog beter uit.
Naast de nieuwe A3 introduceert moederhuis Volkswagen ook meteen haar MQB-platform, een basis die veelvuldig gedeeld zal worden met een legertje andere modellen binnen de VW-groep. En uit verschillende segmenten dan nog. Het komt het er op neer dat de afstand tussen de pedalen, vooras en motor steeds gelijk blijft, waarna er bijna eindeloos kan worden gespeeld met de totale lengte, breedte en spoorbreedte.
Een bestelbon invullen kan vanaf 15 juni, de eerste leveringen starten in oktober en er is keuze uit 2 benzine- en 2 dieselmotoren. Het instapmodel krijgt z'n diensten geleverd door een 1.4 TFSI met 122pk, die ook op 2 cilinders kan draaien en samen met de auto minstens € 23.100 kost. De topper maakt van een 180pk-sterke 1.8 TFSI gebruik en is -voorlopig als enige- gekoppeld aan de gekende S-tronic zeventrapsautomaat die we onlangs ook in de TT tegenkwamen. Voor onze 2.0 TDI-motorisatie moet je minstens € 24.500 rekenen. Een Sportback en andere varianten volgen later. Kijk via deze link naar onze uitgebreide fotospecial.