We moeten bekennen dat we ze zelf niet meteen allemaal voor de geest kunnen halen, maar Lexus is toe aan de vierde generatie van de GS. De eerste werd al in 1993 gelanceerd. Meteen met de bedoeling om het de BMW's, Audi's en Mercedessen van deze wereld wat moeilijker te maken. De eerste generatiewissel was er al in 1998 en generatie 3 volgde in 2005, maar de introductie van een eerste hybride een jaar later is eigenlijk al net zo'n belangrijke mijlpaal.
Op Belgische bodem is de GS een zeldzame verschijning. De eerste jaren van z'n productcyclus wist Lexus er eens 160 stuks op één jaar tijd van te verkopen, maar de jongste jaren vindt het model hooguit een handvol kopers per jaar. Natuurlijk moet en zal deze nieuwe generatie beter doen. Lexus mikt op een marktaandeel van 1%, wat weerom aantallen oplevert die vergelijkbaar zijn met die van de piekjaren van de vorige GS. Van buitensporige ambities kan dus geen sprake zijn, ook al liggen de kaarten voor deze GS beter dan die van de vorige generatie. Vooral in Vlaanderen.
8 op 10 GS wordt verkocht aan een bedrijf, maar het gaat vooral om zelfstandigen en KMO's en dus niet om erg uitgebreide vloten. En het zal in het voordeel van het merk spelen, vooral wat de hybride betreft. Lexus gaat er daarom ook meteen van uit dat z'n minimaal € 58.580 kostende 450h met nagenoeg alle orders gaat lopen. Omdat die een vermogen van 345pk combineert met een CO2-uitstoot van 137gr/km. De inschrijvingstaks bedraagt in Vlaanderen amper € 137,20. Botweg een koopje. De fiscale aftrekbaarheid is 75% en het Voordeel Alle Aard blijft steken op het minimumbedrag van € 3.866. Een cocktail waar geen enkele Duitse concurrent het recept voor heeft gevonden, zelfs niet nu hybrides daar hun intrede doen. Er is ook nog een GS 250 die door een 2,5l V6 met 209pk wordt aangedreven. Die heeft een vanafprijs van € 49.850. Een aanzienlijk verschil, maar toch gaat Lexus ervan uit dat de bestelbon voor dat model nagenoeg uitsluitend wordt getekend door klanten die nu reeds met een benzine-aangedreven GS van de vorige generatie rondrijden.