Lexus heeft z'n BMW 5-concurrent al sinds 1993 in de catalogus. Maar in al die tijd is het model nooit uit de schaduw van de Duitsers gekomen. De jongste jaren ging van de GS elk jaar niet meer dan een handvol exemplaren over de toonbank. En ook nu zijn de ambities bescheiden. Lexus stelt zich tevreden met het bedienen van z'n cliënteel dat voor het overgrote deel uit zelfstandigen en KMO's bestaat. Die mogen zich alvast in de handen wrijven bij de laatste fiscale wijziging, want met een opgegeven verbruiksgemiddelde van amper 5,9l/100km en 137gr/km CO2-uitstoot is de 347pk en 352Nm Lexus GS 450h amper € 137,20 duur om in te schrijven en geniet het een fiscale aftrekbaarheid van 75%. Lexus schiet er de pijl compleet in de roos. En als je rekening houdt met het prestatiepotentieel en de uitrusting is ook de basisprijs van € 58.580 vlijmscherp. Er is nog een meer bescheiden GS250 met een 209pk sterke benzinemotor, die bijna € 9.000 goedkoper is dan de hybride, maar Lexus denkt dat daar slechts enkelingen voor zullen kiezen.
De prestaties van de 4,85m lange vijfzitter zijn indrukwekkend. De sprint naar 100km/u neemt slechts 5,9 tellen n beslag en het model stoomt met dezelfde overtuiging door naar een begrensde top van 250km/u. Comfort primeerde in de ophanging, maar de koetswerkbewegingen zijn niettemin goed onder controle. Dat je de GS dan toch geen drivers car kan noemen is aan de elektronische sturing van het rempedaal en de elektrische stuurbekrachtiging te wijten. Die zijn botweg teleurstellend. Je kan bijbetalen voor een meesturende achteras of variabele stuuroverbrenging, maar beschouw het als een Auto55-toptip dat die twee niets bijdragen, ook al is verleidelijk van te denken van wel.
De vormgeving aan binnen- en buitenzijde is eerder functioneel en discreet dan origineel en fantasierijk. Op de kwaliteit en materiaalkeuze valt echter niets aan te merken. In het interieur trekt een meer dan 12-duims LCD-display de meeste aandacht naar zich toe. En toch denken we dat toekomstige eigenaars het meest in de wolken zullen zijn met de positie van de nikkel-metaalhydridebatterij van de hybride aandrijflijn. Doorladen of de bank neerklappen kan nog steeds niet, maar in de koffer past nu wel 482 liter. Dat is zo maar eventjes 61% meer dan bij de voorganger.