VW Black Up Rijgedrag

VW Black Up
Bekijk 27 foto's
Door: AUTO55 06-06-2012

Hier zou de aap uit de mouw moeten komen. In principe toch, want de zwarte rakker ziet z'n vermogen ten opzichte van de basis-Up met 15pk stijgen, terwijl de totale trekkracht van de driepitter onveranderd blijft steken op een schamele 95Nm - beschikbaar tussen 3.000 en 4.300. In z'n totaliteit komen we dus op 75pk aan 6.000tpm, in plaats van 60pk aan 5.200tpm; Allesbehalve sensationeel, maar ruimschoots voldoende om de minder dan een ton wegende A-segmenter door het drukke, Brusselse verkeer te jagen.

We proberen te achterhalen of die extra paarden een meerwaarde bieden. In eerste instantie komen we tot een droge conclusie; Bij geoorloofd gebruik zijn er amper verschillen merkbaar, het surplus uit zich pas als de vaart er inkomt. Door de langere schakelwegen en een kleine reserve stelt deze versie zich soepeler op dan z'n minder bedeelde broertjes, al blijft het zoeken naar een echte krachtontplooiing.

Niet verrassend is de lagere dorst; de Up moet minder in toeren klimmen om ergens te geraken en is minder geneigd om de laatste beetjes eruit te persen. We kunnen zelfs op cruise control rekenen, wat toch ook al iets wil zeggen. Tijdens onze testweek noteren we een gemiddeld verbruik van 5,3 liter, slechts een halve liter meer dan de opgegeven en doorgaans onbetrouwelijke constructeursopgave. Wie ervoor te vinden is: 0 naar 100km/u neemt 13,2 tellen in beslag en toppen kan bij 171km/u. Leuk om te weten misschien, maar bij een auto als deze irrelevant.

Om af te sluiten gaan we de ecologische toer op; De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 108g/km, best goed voor een benzinemotor. Nog 10 eenheden lager kan ook, maar dan moet je voor de lichtjes duurderde Bluemotion kiezen. Geen slechte zaak overigens, want die lust op papier nog een half litertje minder.

Geef commentaar
comments by Disqus