In 2011 zakten we al eens naar Rome af voor een kennismakingstests en eerder dit jaar loodsten we een Move Up door het Belgische landschap. Voor de echte koopjes moet je eerder bij Skoda of Seat zijn, die hun respectievelijke Citigo en Mii voor een zachter prijsje van de hand doen - maar dan zonder het VW-logo natuurlijk. De Up kost in standaardtrim minstens € 9.500, zo'n € 700 meer dan de vergelijkbare Citigo. Wij kiezen deze keer voor een Black Up, die vanaf € 13.550 van de band rolt en daar nog eens € 484 bij doet als er extra deuren aan te pas komen.
Als lanceringsmodel op basis van de topversie onderscheidt de Black Up zich -net als de White Up- op verschillende niveaus van de gewone reeks, te beginnen bij de buitenkant. De specifieke tint is uiteraard niet onderhandelbaar en aan personalisering werd geen aandacht besteed. Onze testwagen loopt te kijk met 16" retrowielen, mistlichten en een portie chroom links en rechts. In geval van de Bluemotion daalt de bodemvrijheid nog eens met 1,5cm, resulterend in een verbeterde aërodynamica.
Binnenin hetzelfde verhaal; De Up transformeert met kleine opwaarderingen die tot een verfrissend resultaat leiden. Zo zien we de pianozwarte inleg op het dashboard, aluminium deurdrempels, metaalaccenten, andere zetelbekleding en meerdere verwijzingen naar de typenaam - maar ook leder voor het stuurwiel, de handremgreep en de pookknop. Nog beter nieuws komt vanuit de informatieve hoek, met een handig bedienbare boordcomputer en een wegneembaar navigatiescherm dat z'n routes best weet uit te leggen.
Ondanks z'n beperkte afmetingen kan hij meer vervoeren dan je in eerste instantie zou denken, mede te danken de relatief lange wielbasis en hoge daklijn. Er is plaats voor 4 en die kunnen ook echt neerzitten. Geen hopeloze noodzitjes in deze Volkswagen, wel een degelijke achterbank die te gebruiken valt. De koffer met dubbele bodem en goed voor 251 liter in normale configuratie en 951 liter met de tweedelige achterbank in horizontale modus.
Voor een kleine wagen moet de Up inzake veiligheid voor niemand onderdoen. Hij behaalt vlotjes 5 sterren op het beruchte NCAP-crashfestijn en is voorzien van de courante rijhulpsytemen, een automatisch remsysteem inbegrepen. Daar kreeg hij zelfs een prijs voor.
Eenmaal op weg vallen de verschillen met de eerder geteste High Up magertjes uit. De schakelwegen zijn langer waardoor hij iets geschikter is om de bebouwde kom vaarwel te zeggen. Iets, want we verkiezen nog steeds een grotere wagen. Het verbruik zakt met een gemeten waarde van 5,3l/100km wel lichtjes ten opzichte van de 15pk-armere broer maar verder is er weinig nieuws onder de zon. De CO2-uitstoot klimt dan weer 3 punten, tot 108g/km, maar dat gaat het verschil nu ook niet maken. Wie er wel mee bezig is heeft geluk, want de lichtjes duurdere Bluemotion scoort met 98g/km bijzonder goed.
Voorlopig is de Up met 3 of 5 deuren en een 1.0-benzinemotor verkrijgbaar, die naargelang de gewenste uitvoering 60 of -zoals hier het geval is- 75pk naar de voorwielen stuurt. Klik hier voor de volledige test; Meer plaatjes vind je in onze fotogallerij terug.