De hybride aandrijflijn van de Yaris combineert een benzinemotor die volgens de atypische atkinson verbrandingscyclus werkt en een elektromotor die wat compacter is dan die van z'n grotere broers als de Auris Hybrid en de Prius. De motor is een vijftienhonderd die we nog kennen uit de eerste twee Prius-generaties (tegenwoordig is dat een 1.8), al is die wel getrakteerd op nieuwe cilinderkoppen en een gewijzigde inspuiting. De elektromotor levert 60pk en 169Nm terwijl de benzinemotor maximaal 74pk en 111Nm opwekt. De combinatie van beiden laat echter nooit meer dan 100pk op de aangedreven voorwielen los en het koppel gewoon bij elkaar optellen kan evenmin. De kracht voor de elektromotor is afkomstig van een in formaat gereduceerde nikkel-metaalhydride accuset die onder de achterbank is gehuisvest. Ze kannibaliseert, zoals bij interieur gezegd, niet op de binnenruimte, maar eet wel wat van de normale tankinhoud op. Zonder invloed op het totale rijbereik aldus Toyota. Met amper 36l in de tank kom je nochtans echt niet ver als je een traject aflegt waarin de elektromotor grotendeels werkloos toeziet. Op de snelweg bijvoorbeeld.
Toyota beweert voor de aansturing van de benzinemotor een algoritme te gebruiken dat natuurlijker overkomt, maar de combinatie met de erg efficiënte transmissie met continue variabele overbrenging blijft natuurlijk gewoon loeien als je de Yaris de sporen geeft. Voor de betrokken bestuurder levert dat weinig genoegdoening op en dat geldt ook nog steeds voor de elektrische stuurbekrachtiging of de ophanging waarvoor Toyota erg gemiddelde demping- en veerwaarden hanteert. Een drivers car wordt het niet. Wie z'n kicks haalt uit zuinigheidsoefeningen kan z'n hart wel ophalen. In theorie moet het mogelijk zijn om de Yaris met amper 3,5 liter of 79gr/CO2/km 100km ver te krijgen. In de praktijk is vooral stadsverkeer indrukwekkend zuinig. De cijfers illustreren dat passend. Terwijl 100pk voor het segment respectabel is, zijn de sprinttijd van 11,8 tellen en de top van 165km/u niet meer dan gemiddeld. Je moet nu eenmaal die elektromotor en batterij meesleuren.