De laatste helft van 2011 liet Toyota de nieuwste Yaris-generatie op het publiek los. Een auto die inmiddels een vaste waarde is in het erg competitieve B-segment. In ons land is dat ook meteen het grootste marktdeel. Het motorenpalet omvat reeds een 1.0 met 69pk, een 1.33 met 99pk en een 1.4 D-4D dieseleenheid die 90 paardjes opwekt. Die diesel moet de fakkel van verkoopstopper sinds begin dit jaar overigens afgeven aan de benzineversies. Meer dan 6 op 10 klanten kiest voor die brandstof, nu de overheid z'n premies voor kleine dieseltjes de deur heeft uitgesmeten. En pas nu speelt Toyota z'n troefkaart uit. De Yaris is er voortaan immers ook als Hybrid en hoewel je die stap van ver kon zien aankomen, heeft geen enkele andere autoconstructeur daar een passend antwoord op.
De hybrides zijn evenmin een marginaal gegeven. Toyota bouwt er jaarlijks een miljoen en lijmde sinds de introductie van de eerste Prius ook al meer dan 400.000 Europese klanten met het concept. Bij de Yaris wordt gegokt op een aandeel van ongeveer 1 op 4 verkochte exemplaren. Maar je blijft best wel bij de les, want zo'n hybride is niet altijd interessant. Zo is de aanschafprijs best aanzienlijk. Voor minder dan € 17.990 staat hij niet in de catalogus. Met onder meer airco, elektrisch bediende zijruiten en LED-dagrijlichten kan je bezwaarlijk stellen die voor het segment slecht is uitgerust, maar een vergelijkbare benzineversie is niettemin zo maar eventjes € 3.000 goedkoper. En het exemplaar op de foto's kost, in de meest populaire uitrustingsversie voor ons land, nog € 1.000 extra.
Wanneer is zo'n hybride dan wel interessant? Wel, dat is sterk afhankelijk van je persoonlijke gebruik. Als je regelmatig stadsverkeer doet (pakweg 50% of meer) en vanaf 15.000km aflegt, ben je na enkele jaren goedkoper af met je hybride. Als je massa's autostrade kilometers doet, ga je nog steeds best voor een diesel. Momenteel mag je de Yaris Hybrid voor 90% fiscaal inbrengen als je de aankoop aan een BTW-nummer koppelt, al is het moeilijk om je in België aan eender welke voorspelling op lange termijn te wagen.