Eén miljoen hybrides. Dat is wat Toyota elk jaar verkoopt. De gok om in te zetten op de combinatie van een benzinemotor met een elektromotor levert de constructeur dus duidelijk dividend op. En terwijl de concurrentie nog steeds worstelt met alternatieven voor de middenklasse, breidt Toyota het hybride-aanbod almaar verder uit. Van de eind vorig jaar gelanceerde nieuwe Yaris wordt nu ook een full hybrid in het gamma geparkeerd. Met € 17.990 als basisprijs is die weliswaar € 3.000 prijziger dan een benzine (€ 1.000 dan een diesel), maar vooral voor wie regelmatig door de Belgische steden tuft kan er voordeel uit halen. Daar is het zowaar mogelijk om het verbruiksgemiddelde van 3,5l (79gr/CO2/100km) te halen. Zakelijke gebruikers onthouden ook best even dat de fiscale aftrekbaarheid 90% bedraagt.
Een drivers car wordt de Yaris Hybrid niet. De ophanging is halfhard, de elektrische stuurbekrachtiging strooit roet in het eten en de sprinttijd van 11,8 tellen (top: 165km/u) is met de nog steeds onnatuurlijke werking van de CVT-automaat voldoende om je de idee te geven half verdoofd rond te rijden. Gelukkig kan de Yaris dat counteren met rationele argumenten. Zo is de cabine goed doordacht en ruim, kost de omvorming tot hybride geen liter kofferruimte (nog steeds 286 / 768l) en biedt het zitmeubilair voldoende steun om de kilometers met de honderden aan elkaar te rijgen. De harde materialen en de ouderwets ogende pook moet je voor lief nemen.
De veiligheidsuitrusting laat evenmin iets te wensen over. ABS, stabiliteitscontrole, driepuntsgordels, Isofix bevestigingspunten en niet minder dan zeven airbags - het is er allemaal.