De Mondeo is ruim vanbinnen en in geval van de Clipper mag je dat letterlijk nemen. Met de leuning neer -en een plaatsbesparend reservewiel op post- kunnen we een stevige 1.728 liter benutten, zo'n 200 liter meer dan de Opel Insignia Sports Tourer. Gooi dat wiel eruit en je krijgt zelfs 1.740 liter ter beschikking (en een bandenherstelkit).
Met de rug recht zijn voorgenoemde wagens alweer aan elkaar gewaagd en dat zegt veel over de Mondeo. Achterin kunnen 3 volwassen passagiers probleemloos van een respectabele been- en hoofdruimte genieten; Voorin krijgen we min of meer hetzelfde verhaal: een grote, elektrisch verstelbare (2-weg) en vooral comfortabele bestuurdersstoel, goede steunpunten, leuke opbergmogelijkheden en een meertje aan ruimte. Het bruingetinte leder oogt voortreffelijk en geeft de bestuurder een bijna-premiumgevoel. Bijna dus, want we zijn er nog niet helemaal. De boordplank wordt gedomineerd door een te zacht -doch esthetisch goedgekeurd- materiaal, terwijl we meestal klagen over hard plastic. Het is ook nooit goed. Verder zijn er kleine afwerkingsmissers die je minder snel in een (duurdere) Duitser zal terugvinden - het naald- en draadwerk en goedkoop ogende knopjes van het stuurwiel bijvoorbeeld.
Toch is er nog positief nieuws; Het optiepakket met de lange naam omvat ook een 7" aanraakscherm met Ford's premium navigatiesysteem en een SD-kaart voor West-Europa. Na een afstraffing van de Focus, de C-Max én de Fiesta heeft Ford onze gebeden gehoord. Ze ronden af met een radio/CD/MP3-combo met USB-aansluiting, bluetooth en stembediening, keyless-entry en lederen/simili comfortzetels die hun naam waarmaken. Tot slot kregen we nog een upgrade-pakketje ter waarde van € 710: betere luidsprekers en een centrale er bovenop, cruise control en een achteruitrijcamera.