Traditiegewijs worden auto's alsmaar groter en de Mondeo vormt daar geen uitzondering op; Hij is bijna 5 meter lang en 1,9 meter breed, wat we in mensentaal een slagschip noemen. Parkeersensoren zijn hier absoluut geen overbodige luxe. Ford heeft de Scorpio indertijd gedumpt en de Mondeo gewoon ruimer gemaakt ter compensatie - net als Opel's Vectra en Omega, die in één klap door de Insignia werden afgelost. Een automotieve brunch.
We bespreken een Mondeo Titanium, de op één na hoogst uitvoering in de reeks. In z'n standaarduitrusting noteren we mistlampen vooraan (net als alle andere Mondeo's), LED- dagrijlichten en -achterlichten, 16" lichtmetaal en aluminium drempelbeschermers. De lakkleur werd Midnight Sky gedoopt en op het dak vinden we nette langsliggers (€ 340).
De grootste slokop heet -hou je vast- Executive Pack Titanium Econonetic (€ 3.900) en verspreidt zich over deze en de volgende rubriek. Alvast van de partij: metaalkleur, verduisterde ruiten achteraan, parkeerhulp voor- en achteraan, een adaptief halogeen koplampensysteem en -hou je nog maar eens vast- elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare achteruitkijkspiegels met geïntegreerde knipperlichten en instapverlichting. Oef.