s="internalLink" href="http://www.auto55.be/nieuws/17964-ford-genk-werkt-aan-mondeo-prototypes">Z'n opvolging is al voorzien, maar in afwachting laat Ford ons nog eens kennismaken met de huidige generatie van de immer populaire Mondeo. We nemen een Clipper (lees: break) onder de loep, die volledig op de fleetmarkt is afgesteld. Met een cilinderinhoud van slechts 1.6 liter en een piekvermogen van 115pk gaan we uit van een zware opdracht, zeker als je de totale massa van 1.505kg in acht neemt. Maar dat blijkt best mee te vallen. Onderin de toerentallen is een juiste versnellingskeuze essentieel, eenmaal op dreef komt de speelvogel boven. De 1.6 TDCI draait vlotjes 2.000tpm aan 120km/u, wat zich vertaalt naar een testverbruik van om en bij 6l/100km - zonder die 6e versnelling te vergeten uiteraard. 100km/u vanuit stilstand bereiken we in 11,9 seconden, de tussensprint van 50 naar 100km/u lukt in 10,4 seconden en toppen doen we aan 190km/u.
Het stuurwiel laat zich stevig behandelen maar is licht bij omwentelingen, een prima manier om een grote koets kleiner te doen aanvoelen dan hij in werkelijkheid is. En het werkt, de Mondeo loods je probleemloos de bochten in zonder aan vertrouwen in te binden.
Oneffenheden filteren doet ons testexemplaar niet altijd met verve, de ingenieurs zijn tot een consensus gekomen en dat gaat altijd ten koste van iets. Anderzijds biedt de auto een mooi evenwicht voor de gemiddelde bestuurder, die zich naast een comfortabele rit ook kan laten verleiden tot het betere stuurwerk. Iedereen gelukkig.
Uiterlijk vertoon werd niet in het actieplan opgenomen. Niet dat we het een lelijk ding vinden, maar uit de band springen doet hij allerminst. We richten onze pijlen alvast op de volgende Mondeo.
Ten opzichte van de vorige generatie is hij wel fors gegroeid, tot bijna 5m in de lengte en 1,9m in de breedte. Een mastodont dus, die als vervanging diende van zowel Mondeo als Scorpio - het vroegere vlaggenschip en eeuwig lelijke eendje. De ruime afmetingen komen vooral binnenin ten goede. Met de achterbank in horizontale positie slikt de Clipper maar liefst 1.728 liter, zonder reservewiel wordt dat zelfs 1.740 liter. Plaats biedt hij in ieder geval genoeg zowel voor- als achterin. De comfortstoelen zijn groot en maken hun naam waar, been- en hoofdruimte gaan we zelfs royaal noemen en de kofferuimte is erg toegankelijk. Op enkele kleine afwerkingsmissers na spreken we over een behaaglijke cabine.
Prijzen starten bij € 26.650 en dan gaat het vreemd genoeg nog om de 1.6 diesel. In Clipper-uitvoering betaal je € 27.800 dus we weten meteen dat die surplus aan plaats telkens € 1.150 mag kosten. Andere stokers heten 2.0 TDCI (136 of 163pk) en 2.2 TDCI (200pk). Benzinemotoren zijn er ook, met vermogens van 145 tot maar liefst 240pk. Ons testmodel rekent af op € 33.650, opties incluis. Bekijk hier de fotospecial.